четвъртък, септември 11, 2025
дом блог страница 677

Какво означава името на Провадия?

Това е един от най-старите български градове. Смята се, че самото селище е с повече от 25 вековна история. Приема се, че произхода на неговото име е свързано с думата овца на гръцки. Кой е този български град?

 

Става въпрос за град Провадия. Има 2 основни хипотези за произхода на името на града:

Каменен кораб, плаващ в небето – това е мощна българска крепост

– Първата е свързана с думата теснина или проход на гръцки.

– Втората хипотеза се свързва с гръцката дума Проват – овца. Тъй като ромеите наричали града Проватон, се смята, че коренът е тази дума. В подкрепа на тази теория е и името на крепостта Овеч, която се намира в близост до града. Смята се, че тя е буквален превод от гръцката дума. Освен това се знае, че в района е имало развито овцевъдство, така че сме по-склонни да приемем тази теория за по-вероятна.

 

Историята на град Провадия

Това е едно от местата в България с най-древна история с хилядолетия назад. Познатата ни част от историята я свързва с тракийско племе, което е обитавало региона. По-късно, Византия изгражда поредица от защитни съоръжения, част от които е крепостта Проватон, за да може да се справи с нахлуващите от север племена, пише poznanieto.bg.

По-късно, в рамките на Българската държава, тя играе огромна роля. Първоначално с чисто отбранителна функция срещу поредицата от нашествия на ромеите, но по-късно става и важен административен център в региона. Близостта до Плиска, а по-късно и Преслав е служел като важен пост, който може да осигури защитата на българската столица при евентуална заплаха, каквато доста често е имало от страна на Византия. Вече по време на Второто Българско царство, крепостта отново играе важна роля като административен и дори голям търговски център.

undefined

Тук е едно от седалищата на дубровнишките търговци, които са били известни из цяла Европа. Крепостта е един и от най-важните духовни центрове на България, заедно с Търново, Червен, Дръстър и София.

Османската империя

Крепостта бива завладяна през 1388 година. След това се използва от османците, но тук е един от центровете на въстанието на Константин и Фружин. Но след като въстанието е неуспешно, крепостта бива сериозно разрушена от османския султан Баязид I, който избива голяма част от населението. Постепенно с разширяването на Османската империя, крепостта губи своята роля и запада. Причината е , че тя попада в центъра на територията на империята и е безсмислено да бъде поддържана като съоръжение. Това принуждава останалото българско население постепенно да се премести в по-ниските части и на практика така се създава днешният град Провадия.

 

Освобождение на Провадия

 

Това се случва чак през юли месец 1878 година. Руските войски за първи път освобождават града през февруари месец 1878 година, като се придвижват в южна посока. Въпреки това, малко по-късно се стига до сключеното примирие между Русия и Османската империя, което включва запазване на османската администрация в течение на още няколко месеца, докато бъде окончателно решен въпросът. Това се случва през юли месец същата година, и градът вече попада в рамките на Княжество България.

 

ИНФОГРАФИКА разкрива каква такса ще плаща цял Лондон

Лондонската схема за намаляване на емисиите от уличния трафик с налагането на дневна такса за най-замърсяващите автомобили вече обхваща цялата британска столица въпреки аргументите, че това ще задълбочи кризата с поскъпването на живота, предаде Ройтерс.

Зоната със свръхниски емисии (ULEZ) е въведена за пръв път през 2019 г. в центъра на Лондон и е разширена през 2021 г. Сега към нея се добавят още квартали, в които живеят около 5 милиона души, а транспортните връзки не са на достатъчно добро ниво.

 

Кметът на Лондон Садик Хан твърди, че разширяването на зоната ще намали смъртните случаи, свързани със замърсяването на въздуха и ще помогне в борбата с промените на климата. Противниците му контрират, че таксата от 12,50 лири дневно за хилядите, които карат по-стари автомобили, е несправедлива и ще донесе икономически проблеми.

Пред Би Би Си Хан заяви, че разширяването на зоната е било трудно, но необходимо решение. По думите му тези, които живеят в по-бедните района на Лондон, са по-силно изложени на замърсяване. Според него 9 от 10 автомобили в британската столица отговарят на критериите за влизане в зоната.

В същото време решението на властите в Лондон предизвика остра реакция сред голяма част от жителите на мегаполиса. Стотици камери, които “разпознават” регистрационните табели на автомобилите и другите превозни средства, са били повредени, изключени от захранването или направо откраднати от противници на разширяването на обхвата на зоната с ултраниски емисии (ULEZ), съобщи полицията в Лондон.

Британският вестник “Телеграф” пише, че една четвърт от всички нови камери на ULEZ в околностите на Лондон вече са вандализирани – като 450 от общо 1762 камери в новоразширената зона са повредени или липсват. Най-засегнатият квартал е Бромли в югоизточен Лондон, където, по неофициални данни, 100 от общо 120 камери не работят.

“Трафик камерите ще продължат да излизат от строя”, закани се Ник Арлет, който е сред организаторите на протестите. Той посочва, че “не осъжда вандалските прояви”.

Протест блокира изхода на Бургас! Освиркаха Димитър Николов (СНИМКИ)

Протестиращите разпънаха плакати с надписи „Искаме чист въздух“, „Писна ни от кал и прах“ , „Искам нови улици“, „Без прахоляк“, „Стоп на корупцията, на беззаконието, на бездействието“, „Писна ни от лъжи“, „Няма да търпим подигравки“.

Жителите на кварталите Лозово и Долно Езерово блокираха един от изходите на Бургас.

С протеста си те изразиха недоволството си от работата кмета Димитър Николов и общинската администрация и отказват да търпят повече ужасното състояние на пътя, който води към домовете им.

Що се отнася до хората от Лозово и Долно Езерово те поискаха обяснение, защо улиците в квартала им стоят разкопани толкова дълго време. Стоят разкопани дори и тези улица където ВиК е приключила работата си.

Протестиращите не приеха опита на кмета Димитър Николов да прехвърли вината за безобразното състояние на пътищата на правителството, Народното събрание и Областна администрация и директно го обвиниха в бездействие за техните проблеми в продължение на 16 години.

PROTEST 2

Нещо повече, Димитър Николов беше бурно освиркан от бургазлии.

Участниците в протеста поканиха за разговор и народния представител Константин Бачийски.

Въпреки че не е част от местната и изпълнителната власт той изслуша всички становища, искания и пое отговорността да съдейства за решаване на случая.

PROTEST 3

Бачийски коментира, че не е съгласен с начина на управление на Бургас. И затова, че Община Бургас не се грижи добре за съставните си селища и квартали.

„Въпреки, че към момента съм част само от законодателната власт присъствам на протеста, за да чуя и реша проблемите на хората, защото това е мотивът ми да се занимавам с политика.“ –  заяви Бачийски.

Бачийски моментално потърси за съдействие областния управител Пламен Янев. От своя страна областния управител покани протестиращите от Лозово и Долно Езерово да излъчат свои представители и да се срещнат с него в сградата на Областна администрация Бургас.

„Ще съдействам на жителите на Лозово и Долно Езерово. За мен е несправедливо, че кметът Димитър Николов и Община Бургас пренебрегват хората от кварталите и техните задълбочаващи се проблеми. Явно Николов отдавна е забравил, че е служител на всички бургазлии, а не само на определен кръг от хора.  И това ще му бъде припомнено в края на октомври – коментира Константин Бачийски.

 

 

Обявиха частично бедствено положение в Свиленград и Тополовград

В общините Свиленград и Тополовград бе обявено частично бедствено положение. Това съобщи БНР.

Причината са горските пожари, бушуващи на територията на населените места.

Огънят е обхванал около 10 хиляди хектара пасища и бадемови дръвчета.

Борбата с потушаването на пожарите продължава.

Невиждан екшън у нас край Кюстендил! Полицията подгони шофьор, той премина през поставените шипове и заграждения

Лек автомобил „Мерцедес“ е причинил ПТП в района между селата Нов чифлик и Багренци, водачът е шофирал рисково и не се е подчинил на подадените полицейски сигнали за спиране и проверка по пътя от Банско по E-79, навлязъл е на територията на Кюстендилска област и е поел в посока Кюстендил, съобщава Struma.bg.

Служителите от оперативните дежурни на ОДМВР – Благоевград и ОДМВР –Кюстендил са били в непрестанна връзка, оперативният дежурен на ОДМВР – Кюстендил разпорежда изграждането на контролно-пропускателни пунктове, водачът продължава да не се подчинява на подаваните сигнали от полицейските служители и продължава рисково да шофира, преминава през заграждения и шипове с твърде висока скорост, удря служебен автомобил „Опел Астра“, после се удря в крайпътно дърво.

 

41-годишният водач е изведен от автомобила, задържан е, предстои да му бъдат направени медицински преглед и изследвания в кюстендилската болница, Двамата полицаи са прегледани в кюстендилската болница – единият е със счупен пръст на единия крак и изкълчено рамо, другият е със счупен пръст на дясната ръка.

Започнато е досъдебно производство по случая, уведомена е прокуратурата.