неделя, септември 14, 2025
дом блог

Хронология на едно срамно решение на общинските съветници в Бургас! (ДОКУМЕНТИ)

 

Хронология на едно срамно решение на общинските съветници в Бургас

Уважаеми бургазлии,
По време на последното заседание на общинския съвет темата с подарената общинска улица в парк „Росенец“ беше буквално заметена под килима от мнозинството със стария болшевишки похват „Няма докладна, няма проблеми“.

Иначе казано, предложението ми за „отмяна на решение на общински съвет Бургас прието по т. 41 от дневния ред на заседание проведено на 28.04.2020 г., в частта по точка 3 от същото, отразено в Протокол № 9, относно: Одобряване на изменение на ПУП-ПРЗ за кв. 1, кв. 2 и кв. 10, в територията на лесопарк „Росенец“, гр. Бургас» изобщо не беше допуснато до сесията.

Колегите от мнозинството не могат да избягат от срамния факт, че благодарение на гласуването им през месец април се прочухме в цялата страна с новаторския подход на общинската администрация да обвърже заличаването на единствения път до морето в тази зона около нос „Чукалята“ към един необходим и важен проект за развитието на Рибарското пристанище.

Както тогава, така и днес аз продължавам да твърдя, че това решение не защитава обществения интерес, а по-скоро обслужва интересите на един човек или бизнес кръговете около него.

Вече и децата в България научиха, че мнозинството в общинския съвет на Бургас гласува и прегласува предложението на администрацията за заличаване на една общинска улица до онзи момент, в който беше прието, а единствената сухопътна връзка с българския бряг на това място унищожена.

Между другото, още преди приемането на решението улицата в парк „Росенец“ беше преградена с бариера, зад която физическа охрана спира всеки желаещ да достигне до морето.
И въпреки че бях няколко пъти увещаван и съветван да се откажа, аз продължих да се боря срещу тази несправедливост.

На 19 юни, в разрешения от наредбите срок, входирах в деловодството на Общинския съвет предложение за отмяна на решението от месец април, с което да си върнем собствеността върху многострадалната общинска улица, превърната в скъп армаган за една компания, близка до партиен лидер.

Няма да навлизам в подробности, но с чисто процедурни хватки, докладната ми не беше допусната изобщо до разглеждане в ресорните общински комисии по „Общинска собственост“ и по „Устройство на територията“ .
Предложението ми беше разпределено единствено до „Правната комисия“, заради което потърсих за консултация нейния председател, г-н Иво Баев.

Обърнах се към него не само в качеството му на председател и уважаван юрист, но и заради това, че е част от политическа сила, декларирала, че е „опозиция на установения от ГЕРБ, БСП и ДПС корупционен модел на управление, който ограбва бъдещето на страната, ежедневно атакува демократичните ценности, подменя евроатлантическия избор на България и лишава младите поколения от перспектива да градят живота си в свободно и демократично общество“

По време на разговора ни председателят на „Правната комисия“ обеща да се запознае със съдържанието и и да предложи при необходимост допълнения, за да не бъде спряна от мнозинството на ГЕРБ и да бъде допусната до сесията на Общинския съвет.

За съжаление по време на заседанието на комисията именно г-н Баев предложи моята докладна да не бъде допусната до сесията и да ми бъде върната като незаконосъобразна. Той посочи като основание това, че Общинският съвет няма право да отменя своите решения.
Вместо да помогне за възстановяване на справедливостта, по мое мнение той попречи.

PRAVNA KOMISIA DNEVEN RED

 

Абсурдното е това, че докладна на общинска администрация със същия предмет „отмяна на вече взето решение на Общинския съвет“ и с абсолютно същото правно основание беше разгледана от „Правната комисия“, чийто председател и членове приеха, че е законосъобразна и я допуснаха за разглеждане на сесията.

 

OTMJANA ANANIEVA 10244sajt 1

Така за мое съжаление по време на едно и също заседание, в един и същ състав, с един същ председател, по две докладни с един и същ предмет и едно и също правно основание „Правната комисия“ демонстрира двоен стандарт, като отсъди по два абсолютно противоположни начина.

OTMJANA BACHIISKI 10269 1 OTMJANA BACHIISKI 10269 3 OTMJANA BACHIISKI 10269 4

След края на заседанието на комисията поисках обяснение от председателя г-н Иво Баев защо е блокирал моята докладна, а той ми отговори, цитирам „Нищо лично, въпрос на бизнес“, край на цитата.

Ако за някого работата в Общинския съвет е форма на бизнес, за мен винаги е била обществена кауза в полза на гражданите.

Затова няколко дни по-късно входирах становище до председателя на Общинския съвет, с което оспорих абсурдното решение на „Правната комисия“ , чрез което беше спряна моята докладна, но допусната тази на общинската администрация.

За да не попаднат в собствения си капан, от общинска администрация в началото на сесията оттеглиха от дневния ред своето предложение, което беше допуснато там от комисията.
Смятам, че с решението си колегите съветници от „Правната комисия“ окончателно показаха, че са направили своя избор и са решили в пряк и преносен смисъл от коя страна на бариерата да застанат.

От една страна на бариерата в парк „Росенец“ вече ще стоят българските граждани, които не приемат някой да заграбва части от крайбрежието ни.

А от другата страна освен платената охрана явно ще дават дежурства и определени общински съветници от Бургас, за които да подаряват общински улици е нещо нормално и приемливо.

За мен обаче това е недопустимо.
Затова до дни ще дам възможност на всички бургазлии и български граждани да изразят позицията си в подписка, чрез която ще ги попитам дали подкрепят битката ни срещу поставената бариера в парк Росенец и срещу „подаряването“ на част от българската територия в частни ръце.

Очаквам вашата подкрепа.

С уважение:

Константин Бачийски
Зам. председател на ПП „Средна европейска класа“

ЕС следва плана – без руски петрол и газ от 2028 г.

Европейският съюз се придържа към крайния си срок за постепенно премахване на вноса на руски петрол и газ до 2028 г. Това заяви еврокомисарят по енергетиката Дан Йоргенсен след среща с министъра на енергетиката на САЩ Крис Райт, съобщава „Ройтерс“.

ЕС води преговори по правни предложения за пълно премахване на вноса на руски петрол и газ до 1 януари 2028 г., като забраната за краткосрочни договори ще влезе в сила от следващата година. Съюзът обаче е изправен и пред натиск от Съединените щати да прекрати вноса на руска енергия по-рано.

Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен вчера посочи, че ЕС обмисля по-бързо премахване на руските изкопаеми горива като част от новите санкции срещу Москва.

Представители на ЕС бяха във Вашингтон по-рано тази седмица, за да обсъдят санкциите. Йоргенсен обаче уточни, че санкциите не са били обсъждани по време на срещата му с Райт в Брюксел.

Два протеста настояха за оставки по случая с пребития полицейски шеф

Стотици граждани се събраха тази вечер пред Съдебната палата в Русе, за да настояват за обективно разследване на случая с русенския полицейски шеф старши комисар Николай Кожухаров. Сред протестиращите, освен младежи и приятели на задържаните, можеха да се видят и много възрастни хора, учители, жени и майки с деца, пише “Бряг”. Най-честите скандирания бяха „свобода“ и „оставка“. Исканията на протестиращите бяха свързани с освобождаването на четиримата задържани младежи, както и за оставката на ст.комисар Кожухаров.

На протеста имаше засилено полицейско присъствие. Въпреки опасенията, събралото се множество запази сравнително спокойствие и не се стигна до ексцесии.

 

Паралелно в София гражданското движение БОЕЦ събра протест пред сградата на МВР с искане за оставката на вътрешния министър Даниел Митов, обвинен, че лъже по случая. Версията на МВР е, че става дума за посегателство срещу държавността. Тази теза, изказана първо от Митов и повторена много пъти от ръководството на МВР, както и от приближените му синдикати.

След правителственото заседание вчера Митов обяви, че не вижда никакво основание да подава оставка. Според него няма противоречия във версията на МВР за случилото се, а записът е само един и е предаден на прокуратурата. „Агресия, опит за саморазправа, противообществена проява, при която директорът идва от другата страна и се опитва да се намеси, за да ги разтърве. Вербално първоначално сигнализира, че е полицай, трябва да се спре и бива нападнат в гръб. Това сме казало първоначално. Другите версии, които изникват от разни сайтове, сайтчета и мераклии да се катерят по гърба на българските институции и различни министри… Не може на всяка глупост да отговарям. Те с това се занимават, с това се хранят“, коментира вчера Митов.

Напрежението около този инцидент, който би трябвало да мине за битов, нараства основно заради мълчанието на властите по фактите. Наложи се видеозаписите, показващи сблъсъка, да бъдат пуснати от организацията BG Elves, вместо от МВР, които не веднъж часове след инциденти и престъпления са показвали какво са заснели охранителните камери.

Утре Апелативният съд във Велико Търново ще разгледа като втора и последна инстанция мерките за неотклонение на четиримата обвинени.

Любопитното в случая е и че Борислав Сарафов, който все още изпълнява функциите на главен прокурор, не мести разследването от Русе, въпреки съмненията в безпристрастността на местните власти. От прокуратурата отказват да отговорят на въпросите по темата.

 

Вчера парламентът опази премиера Росен Желязков от изслушване по казуса с Русе. ГЕРБ-СДС, ИТН и ДПС-НН гласуваха “против“, а 15 народни представители от БСП се въздържаха. „Възраждане“ пък въобще не бяха в залата.

Днес Атанас Атанасов заяви, че ПП-ДБ ще поискат в парламентарната комисия по вътрешна сигурност да бъдат изслушани вътрешният министър и главният секретар на МВР, “за да могат да бъдат изяснени всички детайли от оперативна гледна точка за така наречения инцидент в Русе“.

Атанасов изтъкна, че искат да бъде изслушан и главният секретар на МВР, защото според закона той отговаря за цялостната оперативна дейност на министерството и всички областни директори на МВР са му пряко подчинени.

Касата на властта ББР получи нова роля – да финтира бюджета

С един куршум – два заека. Така може да се опише ефектът от наливането на впечатляващата сума от 4 млрд. лв. в капитала на държавната Българска банка за развитие – средства, които правителството на Росен Желязков по-рано взе като заеми от международните пазари и които ще се връщат от всички данъкоплатци.

С тази финансова операция управляващите хем си осигуряват още по-голям ресурс, който може да разпределят, ползвайки банката като касичка, хем ще имат пари за допълнително харчене, представяйки го като инвестиции в икономиката, без това да увеличава на хартия дупката в хазната.

 

Счетоводната гимнастика,

 

с която правителството прикрива действителния дефицит, лъсна още при приемането на бюджета за 2025 г. Тогава изненадващо при второто четене на закона по предложение на правителството управляващите гласуваха рекордно висок нов дълг, който държавата може да поеме тази година – 18.9 млрд. лв. Циничното е, че това се случи, докато новата власт неуморно громеше предишната политика на финансовия министър Асен Василев за разхлабени публични финанси.

Новият дълг, който в момента вече е 16.5 млрд. лв., значително надхвърля средствата, необходими за покриване на 3%-ния недостиг в хазната и обслужването на падежи по стари задължения. От новите заеми около 7 млрд. лв. е планирано да отидат за увеличение на капитала на десетина държавни предприятия, сред които е и ББР. Официалният мотив – парите ще се използват за реализация на важни за икономиката ни проекти. Тези инвестиции обаче не са част от бюджетните капиталови разходи за тази година, а са изписани „под черта“, с което се заобикаля раздуването на дефицита над ограничението от 3%.

Лъвският пай от новите заеми правителството налива в държавната ББР. Сумата от 4 млрд. лв. трикратно надвишава капитала на банката. Опозицията още при гласуването на бюджетния закон поиска информация за какви точно проекти ще се насочат тези пари, но такава липсва дори и след одобреното от Министерски съвет преди две седмици увеличение на капитала на банката.

Финансовият министър Теменужка Петкова, а след това и премиерът Росен Желязков ни уверяваха, че „голяма част от тези средства“ ще се вложат в икономиката за финансиране на проекти от приоритетни сектори.

Изброени бяха един куп сектори, което е показателно, че всъщност липсват приоритети. Например проекти в сферата на изграждането и разширяването на индустриални зони, обновяването на ВиК инфраструктурата в страната, инвестиции в сектор „Отбрана и сигурност“, в „зелена енергия“, в това число саниране на жилищни сгради и възобновяеми източници. Дори огромна сума като въпросните 4 млрд. лв. е пренебрежимо малка, за да доведе до осезаем ефект, ако бъде вложена във всички тези „приоритетни“ сектори. Но пък повечето от тези дейности са силно корупционни и с големи комисиони.

 

От единия джоб в другия

 

На практика правителството прехвърля огромни разходи на министерствата към държавната банка, за да се вмести в дефицита от 3%.

Например в бюджета за тази година се предвижда ББР да поеме 900 млн. лв. от планираните 1.650 млрд. лв. за финансиране на проекти от мащабната инвестиционна програма за общините, започнала през 2024 г. С тази сума ще бъде разтоварен бюджетът на МРРБ.

Отделно предвижда се през ББР да мине вторият етап от националната програма за саниране на жилищни сгради, като в бюджета за тази година е предвидено да се дадат на банката държавни гаранции за 2.5 млрд. лв. Плановете бяха ББР да набави 2.5 млрд. лв. в следващите 5 години чрез емитиране на облигации, с които да финансира „безплатното“ саниране на жилищата в страната. Сега с увеличението на капитала на банката с държавни заеми за 4 млрд. лв. не е ясно дали тези планове отпадат.

Обезпокоително е и още нещо – финансовият ресурс за изпълнение на програмата за саниране е планирано да се осигурява поетапно в рамките на пет години. За тази година е предвидено финансиране от едва 50 млн. лв., а за следващата – 100 милиона. При това положение не е ясно защо капиталът на банката трябваше да се вдига накуп с толкова много.

„Капитализацията на ББР реално ще бъде бюджет извън бюджета. Това е социализъм и корупция“, коментира икономистът Никола Янков.

 

Касата на властта

Скандалите около единствената държавна банка у нас ни карат дълбоко да се съмняваме в намеренията на управляващите за ефективно влагане на парите на всички данъкоплатци, така че да спечели икономиката и обществото като цяло. Добре помним как 2/3 от капитала на банката бе раздаден преди няколко години на шепа близки до властта бизнесмени и политици. Част от тези подаръци, маскирани като кредити, никога няма да бъдат върнати, защото са дадени на кухи фирми срещу съмнително и дори липсващо обезпечение.

„Аз силно се надявам, че всички практики, които са определени като недобри до този момент, вече са в историята“, обяви Теменужка Петкова. От началото на годината ББР отново е под шапката на финансовия министър и сега Петкова се опитва да използва банката, за да заобикаля фискалните правила. И не само тях.

Опасенията са, че държавната банка отново ще се използва за гара разпределителна на публични средства

към определени бизнеси и „наши“ хора.

В новата власт са част от замесените със скандалните кредити и с нетърпение очакват да се облажат пак.

„Правителството превръща ББР в лична банка на Борисов и Пеевски, която по тяхна благословия да раздава пари на държавни предприятия и за „приоритетни“ проекти по непрозрачен начин“, алармираха от ПП-ДБ.

Подготовката за това започна още по времето, когато за шеф на Надзорния съвет на ББР бе назначен Росен Карадимов – в края на 2022 г. Той разработи нова стратегия за банката, която по-късно одобри като министър на иновациите и принципал на ББР.  Тогава Карадимов обясняваше, че не може такава мощна финансова структура да се занимава с финансиране на някакви мижави проекти на малки и средни фирми – „все едно с оръдие да гърмим пъдпъдъци“. Така сред приоритетите на банката, създадена да подпомага малки и нововъзникващи бизнеси, бяха включени сектори като отбрана и военно-промишлен комплекс, ВиК инфраструктура, енергетика, здравеопазване.

Последвалите промени в устава на банката развързаха ръцете на ръководството да отпуска отново многомилионни кредити със съмнителни обезпечения. Преди това тази скандална практика бе спряна през 2021 г. след разкритията на тогавашния министър на икономиката Кирил Петков за 1 милиард лева, раздаден на осем фирми, като бе въведен таван на заемите от 5 млн. лв.  Да, прав е премиерът Росен Желязков да отрича, че таванът от 5 млн. лв. за кредит е премахнат, само че този таван вече не важи за един куп случаи.

Например прагът от 5 млн. лв. с новия устав не важи при финансиране на публични предприятия и на търговски дружества, в които държавата или община притежават не по-малко от 50% от капитала, както и при реализация на регионални или международни проекти. Таванът не важи и за осигуряване на съфинансиране по различни национални програми или европрограми, а това са всички инфраструктурни проекти, включително и програмата за саниране на жилища. Без лимит от 5 млн. лв. може да се отпускат също заеми на предприятия-износители, както и на предприятия от военно-промишления комплекс.

Има опасения, че ББР ще бъде използвана да финансира закъсали държавни фирми, които никоя търговска банка не би кредитирала. Самият Карадимов, докато беше шеф на надзора на ББР, развиваше теорията, че няма нищо по-логично държавната банка да поеме дълговете на държавните болници, а те са значително по-големи от 5 млн. лв. всеки.

Неизвестните за какво ще бъдат използвани изсипаните в ББР 4 млрд. лв. са много. 

Също толкова мъгляви са плановете за наместването на 1.5 млрд. лв. в Българския енергиен холдинг. Сумата може да изглежда доста крупна, но за огромните пробойни и нужда от инвестиции в държавната енергетика, е незначителна. И въпреки това, като се има предвид, че тези финансови инжекции се правят с цената на нов дълг, който ще връщат всички данъкоплатци, правителството дължи обяснения.

Българският бизнес губи над половин милиард евро заради митата на САЩ

Прекият ефект върху износа на България вследствие на митата, въведени от САЩ, възлиза на 468 млн. евро, а косвеният се очаква да е 158 млн. евро. Това обяви министърът на икономиката и индустрията Петър Дилов по време на изслушване пред икономическата комисия в парламента.

В отговор на въпрос на Богдан Богданов от ПП-ДБ какви са политиките на министерството в отговор на американските мита, Дилов посочи, че още през април е стартирала работата по оценяване на преките и косвени ефекти в сътрудничество с Икономическия институт на БАН.

Новите американски мита, включително 15% върху вноса от ЕС, влязоха в сила на 7 август.

„От другата седмица започваме срещи с браншови организации, на които ще анализираме риска до каква степен са засегнати. Те ще бъдат информирани и за възможностите към алтернативни пазари в Европа и извън нея“, обясни министър Дилов.

Правителството ще ускори нови търговски споразумения с трети страни като например Индонезия и Индия. Ще бъде засилена дейността на търговските аташета за осигуряване на нови възможности за българските предприятия. Ще се подготвят и финансови инструменти чрез Българската агенция за експортно застраховане, изброи министърът.

Другата седмица ще се проведе заседание на междуправителствената икономическа комисия с Китай. Според министър Дилов обаче българските производители трябва да се кооперират, за да излязат на този голям пазар.

Министърът на икономиката отговори и на въпроси за съвместното предприятие между германската компания „Райнметал“ и ВМЗ Сопот за производство на барут и 155-милиметрови боеприпаси. „Смятат ли „Райнметал“ да участват с трансфер на капитал?“, попита Даниел Лорер от ПП-ДБ.

„Да, ще бъде инвестирано в капитал, не е само интелектуална собственост“, отговори министър Дилов. Той не посочи конкретни суми, но каза, че вложението ще бъде според структурата на съвместното предприятие, в което „Райнметал“ ще има 51%, а ВМЗ Сопот 49%. Както е известно българското участие ще е 960 млн. евро.

Само в България фалшиво сирене се продава законно

В България масово се предлага неистинско сирене, наричано невинно „имитиращ продукт“. Всъщност това е уникателен български феномен – навсякъде другаде в ЕС производството и продажбата на „имитиращи храни“ са забранени и се броят за престъпление. Това твърди д-р Сергей Иванов от Асоциация „Активни потребители“.

От две години в Европейския съюз действа забрана за употребата на продукти, в които се използват заместители на мляко, припомни експертът. Влагането на палмови мазнини и други нетипични съставки в сиренето влошава качеството, а според Иванов голяма част от здравословните ни проблеми – сърдечно-съдови и други, са свързани с храната, която консумираме ежедневно, включително и фалшиво сирене“.

На практика в България терминът „имитиращи продукти“ бе въведен преди десетина години и узакони подобията на сирене.

Напоследък Министерството на земеделието обявява официални данни за произведените имитиращи продукти. Така за първата половина на 2025 г. бе съобщено, че на пазара са излезли около 6000 тона „сирене“, в което са използвани немлечни съставки. Д-р Сергей Иванов обаче заяви пред Нова Нюз, че истинските количества са многократно по-големи.

Особена категория е сиренето с повишено съдържание на вода. Обикновено то е недозряло, което подобно на откровените ментета не е качествено. Не случайно според класическата рецепта си има срокове за зреене.

Най-лошото е, че у нас производството на истинско сирене се свива, а на имитиращи продукти – расте. В същото време цените на българските млечни изделия неудържимо растат.  Евростат обяви, че България е на пето място в целия ЕС по поскъпване на селскостопанските стоки, в това число и млечните.

Скъпотия  

Според КНСБ зад растящите цени стои картел. „Абсолютната цена на млечните продукти у нас е най-висока в Европейския съюз, кравето сирене у нас е по-скъпо отколкото в Германия, Нидерландия, Франция. „По този повод твърдя, че има нещо нередно – има огромна вероятност за картел“, коментира председателят на профсъюзната организация Пламен Димитров. КНСБ извършва собствени наблюдения на пазара на храни и в края на септември ще представи секторен анализ. Димитров обвини Комисията за защита на конкуренцията, че не предприема нищо срещу аномалиите на пазара.

„Най-накрая трябва КЗК да вземе конкретни решения и да наложи санкции. Да видим има ли държавата наистина железен юмрук или само си приказват“, коментира синдикалният лидер, визирайки заканите на шефа на антимонополната комисия Росен Карадимов, че КЗК, НАП и Комисията за защита на потребителите ще действат заедно и решително срещу всички, които надуват цени.

В средата на юли самата КЗК съобщи, че започва секторен анализ на пазара на храни, включително на млечни продукти. Обикновено такива анализи отнемат доста месеци, а докато комисията събира и проверява данни, цените си вървят неумолимо нагоре.