събота, август 2, 2025
дом блог страница 566

МОН с извънредна Covid-19 заповед, засяга всички ученици!

МОН с нова заповед във връзка с болните от Ковид-19 ученици и учители. Тя е издадена на 16 октомври и е подписана от заместник-министър Емилия Лазарова. Документът е адресиран до директорите на образователни институции и началниците на регионалните управления на образованието.

В нея се казва:

 

На този етап предвидените мерки се отнасят основно до провеждане на епидемиологичен и вирусологичен надзор на Ковид-19, като по отношение на различни образователни институции (в т.ч. висши учебни заведения) не е предвидено въвеждането на противоепидемични мерки.

При регистриране на потвърден случай на Ковид-19 и неговите близки контактни лица към настоящия момент се прилагат разпоредбите на чл. 61 от Закона за здравето. Всеки болен от Ковид-19 се поставя под задължителна изолация за период от 7 дни с предписание, издадено от директора или от упълномощен от него заместник-директор на съответната регионална здравна инспекция.

Неговите близки контактни лица, в т.ч. съученици и преподаватели, се поставят под задължителна карантина за период от 5 дни от датата на последния контакт с болен от Ковид-19, отново с предписание, издадено от съответната регионална здравна инспекция. От основно значение продължава да е провеждането на хигиена на ръцете от ученици, педагогически и непедагогически персонал и нейното утвърждаване като основна хигиенна мярка, независимо от разпространението ма Ковид-19.

Освен това, правилното провеждане на ежедневно проветряване, почистване и дезинфекция на повърхности и осъществяването на постоянен контрол от отговорните лица в училищата също спомага за намаляване нa регистрираните случаи на заразни заболявания в организираните колективи. С оглед ограничаване на възможността за разпространение на заразни болести, в т.ч. и на Ковид-19, изолирането на болни ученици от образователния процес също ще допринесе за осигуряване на здравословна среда за обучение.

При завишаване на броя на заболелите, респективно карантинираните лица в училища в дадено населено място, по преценка на директорите на училищата образователният процес може да се организира по начин, който да ограничава взаимодействието между отделните паралелки с цел намаляване на възможността за предаване па инфекции. Например:

– различно начало на учебните занятия и на различен график за междучасията

– провеждане на повече занятия навън, когато е възможно

– ограничаване на ползването на кабинети от различни класове/паралелки, хранене по график и други

При необходимост следва да се търси съдействие от регионалните здравни инспекции, уточнява „Фокус“.

Много важни новини за всички шофьори: Предлагат промени в „Гражданска отговорност“, ето какви

Важни промени в сключването на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ предвиждат промени в Кодекса за застраховането, качени за обществено обсъждане. Те трябва да влязат в сила от 23 декември тази година, пише Pariteni.bg.

Те предвиждат въвеждането на система „бонус-малус“, която на практика е нарушителите на пътя да плащат по-високи цени на „Гражданската“ от изрядните шофьори.

 

Затова в кодекса е записано, че застрахователят трябва да приеме правила за коригиране на застрахователната премия, въз основа на предявените претенции за определен период от време (система „бонус-малус на застрахователя“).

Правилата включват реда и начина за коригиране на застрахователната премия, условията и критериите, които застрахователят е определил, както и начина, по който използва удостоверенията за предявени застрахователни претенции, при коригиране на премиите.

Застрахователят обаче не може да третира застрахования по дискриминационен начин, нито да увеличава необосновано премията му поради неговата националност или единствено въз основа на това, в коя държава е пребивавал.

Когато използва удостоверение, издадено в друга държава членка, той е длъжен да го третира като такова, издадено в България, включително при прилагането на намаленията на премията, пише още в промените.

Според тях застрахователят трябва да публикува на сайта си общ преглед на приетите правила за използване на удостоверенията за предявени застрахователни претенции, когато изчислява премиите, без да оповестява чувствителна търговска информация или подробности относно тарифните си правила.

Със законопроекта се въвеждат нови дефиниции за „превозно средство“ и „използване на превозно средство“. Като за някои категории няма да се иска сключването на застраховка.

Това са ремаркета категория О1 (до 750 килограма), самоходна техника с мощност на двигателя до 10 kW, велосипеди с двигател, индивидуални електрически превозни средства и самобалансиращи се превозни средства, тоест тротинетки.

Чартър се размина с жестока трагедия, кацна аварийно в Лондон

Полет на британската чартърна авиокомпания Titan Airways от 4 октомври 2023 между Лондон-„Станстед“ и Орландо, Флорида, със самолет А321LR, е принуден да се върне на лондонското летище след неочакван и куриозен проблем, съобщава The Air Current.

Малко след достигане на 10 000 фута височина при изкачване, екипажът забелязва значително увеличаване на шума в кабината. Следвайки стандартните процедури в такава ситуация те решават да се върнат на летище „Станстед“, където е установен шокиращ проблем.

 

Доклад

Според първоначалния доклад на британската агенция за авиационна безопасност, след кацането на летището е установено, че на Еърбъс му липсват няколко прозореца, а още няколко са били разкачени от фюзелажа.

В документа не се прецизира точния брой и местоположение на липсващите и повредените прозорци. Освен това, подробната инспекция на самолета след кацането установява и щети по лявата част на хоризонталния стабилизатор.

Въпреки опасната ситуация няма пострадали пътници или членове на екипажа. Не се спекулира и потенциалните причини, довели до опасната ситуация, която британските власти са класифицирали като „авиационен инцидент“.

Въпросният Еърбъс А321LR е версията на самолета с удължен обсег на полета и регистрация G-OATW, доставен на Titan Airways през март 2021 година. Преди включването му във флота на авиокомпанията машината е работела за британското правителство с регистрация G-GBNI и опашка с британския флаг.

Засега не се споменява и коя е компанията, отговаряла за техническата поддръжка на самолета в Лондон.

Бойци на „Хамас“ пресичат границата с Израел на мотори (ВИДЕО)

Видеоклип, публикуван в социалните мрежи, показва как бойци на „Хамас“ на мотори пресичат границата на Газа с Израел.

Изненадващото нападение на „Хамас“ срещу Израел на 7 октомври започна призори по време на големия еврейски празник Симхат Тора.

Над 5000 ракети бяха изстреляни от ивицата Газа към Израел, каза въоръженото крило на „Хамас“ още в първия ден на атаката.

В отговор на атаката Тел Авив обяви война на „Хамас“ и се закани да унищожи групировката. Израелската армия нареди танкове, техника и военни по границата с ивицата Газа. В близките часове или дни се очаква Израел да предприеме сухопътна офанзива.

Израел разполага армия и на северната си граница към Ливан, където действа групировката „Хизбула“. Вече се стигна до обстрели с групировката. Висши военни от израелската армия завиха, че „Хизбула“ се опитва да ги разсее от офанзивата им на юг.

По последни данни жертвите от двете страни са над 3600 – 1300 в Израел и 2300 в ивицата Газа.

Още в първия ден на атаката се появиха кадри как „Хамас“ преминава границата с Израел и навлиза в близките градове.

Въоръжени мъже преминаха през град Сдерот, часове след като палестинската ислямистка групировка „Хамас“ предприе най-голямата атака срещу Израел от години, предаде bTV.

Палестинските медии съобщиха, че редица израелци са били пленени от бойци на „Хамас“. Разпространиха се записи как групировката е унищожила израелска военна техника.

Евростат: България остава на второ място в ЕС сред страните с най-нисък дълг

България запазва второто си място в Европейския съюз сред страните с най-нисък дълг, според последните официални данни от Евростат от юли т. г., съобщават от Министерството на финансите (МФ).

Към края на първото тримесечие на годината съотношението на дълга на сектор „Държавно управление“ към брутния вътрешен продукт (БВП) на страната е възлизал на 22,5 процента, като само Естония е имала по-нисък дълг.

Всички други 25 страни членки имат по-високи нива на дълга, при средно за ЕС – 83,7 процента.

През последните години се наблюдава трайна тенденция за намаляване на нивата на съотношението на държавния дълг в България към БВП, като тя се запазва дори след изолираното увеличение през 2020 г. вследствие на пандемията от КОВИД-19.

През 2017 г. нивото на дълг на България е било 25,1 процента от БВП, през 2018 г. – 22,1 процента , през 2019 г. – 20 процента, през 2020 г. – 24,5 процента, през 2021 г. – 23,9 процента, през 2022 г. – 22,9 процента, а към края на 2023 г. се очаква да бъде около 22 процента, се отбелязва в съобщението.

От МФ припомнят, че със Закона за държавния бюджет за 2023 г., приет от парламента на 28 юли т.г., се предвижда максимално ниво на новия държавен дълг в размер на 7,5 млрд. лв. От тях приблизително 3 млрд. лв. са необходими за рефинансиране на дълг в обращение, което служебното правителство вече изпълни през януари т.г., в т.ч. за падежа на седемгодишни еврооблигации, емитирани през март 2016 г. и за падежа на 10,5-годишни вътрешни държавни ценни книжа, емитирани през януари 2013 г. Останалите около 4,5 млрд. лв. са предвидени за финансиране на касовия дефицит от 2,5 процента от БВП, заложен и гласуван в бюджета, посочват от МФ.

Освен трайната тенденция за намаляване на относителните нива на дълга, България се изкачва в класацията на ЕС сред държавите с най-нисък дълг – до 2017 г. сме на трето място в ЕС, но през 2018 г. страната ни измества Люксембург и заема второто място.

В съобщението се посочва още, че ниските нива на задлъжнялост, както и ниските разходи по обслужване на държавния дълг в България, са забелязани, освен от ЕК и от световните медии – на 12 октомври страната ни е класирана на първо място в ЕС от сп. „Икономист“ за най-ниски разходи по обслужване на дълга, дори по-ниски от тези на Естония.