Сподели новината.

Повечето корпоративни сделки са интересни заради самия бизнес, който сменя ръце, окрупнява се или поема в нова посока. Има обаче и такива, които са любопитни единствено заради участниците.

Такъв е случаят с „Автотранс – Средец“. Фирмата е малка и, съдейки по отчетите й, почти без бизнес. С договор от 7 август обаче тя е купена от депутата от ДПС Делян Пеевски, чрез едноличното му дружество „Интръст“. Платената цена не става известна, но продавачът е не по-малко любопитен. Това е дългогодишният шеф на Булбанк от преди да бъде купена от Unicredit Чавдар Кънчев (повече за Кънчев вижте в карето долу). Донякъде иронично това е човекът, с чийто подпис малко преди приватизацията на Булбанк е продадена КТБ на група офшорки и впоследствие тя се озовава под контрола на Цветан Василев – някогашният партньор, а сега враг на Пеевски.

Транспортното минало

„Автотранс -Средец“ е създадено през 1991 г. като едно от дружествата – наследници на държавната „Автомобилни превози“. За негов управител е назначен Дамян Кънчев, който неизменно остава такъв до преди няколко седмици. Процедура за приватизацията на дружеството е открита още през 1992 г., но до продажбата й не се стига и така през 90-те то остава държавно. Междувременно обаче част от активите му са раздържавени – автобазите “ Нови Искър“, „Бенковски“ и „Кривина“.

През 2000 г. като крайно е продадено и самото „Автотранс -Средец“. 80% от него са купени от работническо-мениджърско дружество „Автотранс – Средец-2000“ срещу 275 хил. лв. (около 136 хил. долара) плюс ангажименти за инвестиции от 52 хил. лв. в следващите три години. Голямата част от цената обаче е с опция за разсрочено плащане в рамките на следващите десет години. Има и ангажимент да запази 47 служители и дори да ги увеличи до 51. Останалите 20% също са продадени при преференциални условия и срещу компенсаторки на Дамян Кънчев и още няколко лица за близо 40 хил. лв.

Изглежда, в следващите години нещата не потръгват и от 2004 г. Агенцията за приватизация завежда дела в търсене на неустойка за неизпълнение на договора, която с лихвите достига до 400 хил. лв. Стига се и до запор на приватизираните 80% от капитала. Някъде в този момент се появява Чавдар Кънчев (не е известно да има роднинска връзка с Дамян Кънчев, който остава управител). През 2006 г. той придобива контрол над РМД-то, а през 2007 г. то изплаща дълговете си към държавата и скоро след това запорите са вдигнати.

През 2008 г. Чавдар Кънчев лично придобива от „Автотранс – Средец-2000“ дяловете на „Автотранс – Средец“ срещу 682 хил. лв. и става едноличен собственик, след което РМД-то е закрито.

И имотното настояще

Ако се гледат отчетите на дружеството, няма никаква логика в тези суми. В последните десет години то реализира годишни приходи между 20 и 60 хил. лв. и те идват основно от отдаване под наем на имоти. Има едно изключение 135 хил. лв. през 2015 г., което явно се дължи на продажба на имот. Самите земи са оценени на едва 19 хил. лв. в баланса, а сградите са напълно амортизирани. Сумарно печалбата от 2007 г. насам е едва 100 хил. лв.

Все пак в дружеството явно има стойност. Съдейки от данни в Имотния регистър и от няколко точещи се с години съдебни дела, „Автотранс- Средец“ е собственик на „Автобаза Горна Баня“ – терен от около 18 дка на ул. „Княжевска“ в кв. „Карпузица“. От 2008 г. има и данни за договор, с който е отдадена под наем „Автобаза Бистрица“ с 60 дка площ, но няма други данни за терена. През 2018 г. има вписани продажби на по-малки терени в Бистрица за общо 28 хил. лв. от „Автотранс- Средец“ на съпругата на Кънчев, каквито приходи не се виждат в годишния отчет на дружеството.

„Автотранс – Средец“ има и офис в центъра на София на ул. „Христо Белчев“. „Капитал“ се свърза с Чавдар Кънчев по телефона, но той отказа да говори по темата.

Кой е Чавдар Кънчев

Продавачът на „Автотранс – Средец“ е един от най-уважаваните български финансисти на 90-те години. Оцелява начело на Булбанк от 1991 г. при всички различни правителства и е деен участник в преговорите около реструктурирането на дълга и овладяването на банковата криза от 1996 г. Той напуска Булбанк през 2000 г. при приватизацията й след конфликт с тогавашния икономически министър Петър Жотев и с твърдения, че сделката ощетява държавата. Малко преди това той влиза в конфликт и с Банков надзор на БНБ след скришната продажба на КТБ, раздробена на десет офшорки.

След излизането от банката той заема ръководни постове в бизнес структурите на бившия депутат от БСП Добромир Гущеров – застрахователя „Орел“ и посредника „Еврофинанс“. Кънчев дори придобива последното дружество през 2004 г., където е управител заедно с друг бивш кадър на Булбанк Симеон Петков, но няколко години по-късно го продава на „Еврохолд“. Последно името му влезе в публичното пространство през 2016 г., когато се появиха данни за негови фирми в Panama Papers. Самият той тогава заявява, че те никога не са развивали дейност.

Комисията по досиетата го разкрива като агент на Държавна сигурност под псевдонима „Виктор“, вербуван за Второ главно управление (контраразузнаването) през 1983 г. Тогава той е изпратен в Бейрут в ръководството на Литексбанк, която е с българска собственост.