Сподели новината.

В нощта срещу 1 май 1969 г. се случва и един от  най-кървавите инциденти в историята на БДЖ.

Теснолинейката наречена „Осми конгрес на БКП”  тръгва претъпкана с хора от Червен бряг към 3 часа през нощта. Преди това са се качили огромен брой пътници, бързащи да се приберат по родните си места за празника. След като потегля към Оряхово, препълненото малко влакче започва да се клати.

След като изминава 4 километра и 600 метра от Червен бряг, край врачанското село Чомаковци, третият (последен вагон) на дизеловия мотрисен влак при един завой дерайлира от движение. Вагонът се преобръща настрани и пада направо на релсите, без да се откъсне от композицията. Близо 160 метра пълният с пътници вагон се плъзга като шейна по релсите дърпан от мотрисата със скорост от 50 км в час.

Уплашените пътници тръгват да скачат в движение, но изпочупените прозорци и стоманеният корпус на влака разкъсват телата им. Тежка участ застига и малцината, които успяват да се промушат навън. Те падат направо върху едрия чакъл, който ги раздробява на парчета.

село Чомаковци

Първоначално инцидентът не е бил забеязан от никой от пътниците в останалите два вагона. Един от тях – офицер от Народната армия, зърва надвисналата опасност от пълна катастрофа, стреля във въздуха и чак тогава машинистът спира.

Но…25 пътници са вече убити, други 38 са ранени. Допълнително са починали двама души. Най-младият от загиналите е 13 годишно момче, а най-възрастният е бил на 69 години. По-късно от травмите умират още хора, а някои остават инвалиди до живот.

Машинистът и част от уплашените пътници се придвижва веднага до спирка Чомаковци, откъдето телефонират в гара Червен бряг, след което се връщат отново на местопроизшествието, за да превозят останалите пътници и ранени.

 

На мястото на трагедията бързо пристигат санитарни коли, лекари, хирурзи и други специалисти от института „Пирогов“, от болниците в Червен бряг, Луковит, Кнежа, Плевен.

Притеклите се на помощ описват инцидента като месомелачка. Глави, ръце и крака са били пръснати из околността, жп линията е обляна в кръв.

По-късно експертизата показва, че влакът се движел с 10 км/ч над ограничението от 40 км/ч.

Делото е гледано във врачанския съд, а машинистът е осъден на 10 години затвор. Ръководителят движение получава условна присъда. Осъдените вече са покойници. Следите от трагедията погубила 27 души отдавна са обрасли в тръни.