Сподели новината.

Да, Канал дьо Миди е бил един от най-грандиозните инженерни проекти по време на управлението на Людовик ХІV. Неслучайно е вписан в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО. Това инженерно съоръжение от ХVІІ век е плод на една налудничава идея – да се прокопае изкуствен воден път от 240 км, който да свърже река Гарона със Средиземно море. Каналът започва в Марсеян от местността „Ле-з-Онглу“ и се влива в езерото То близо до Сет и Тулуза. Днес той е рай за любителите на пътешествията в Южна Франция и място за разходки.

Така Канал дьо Миди се превръща в конкурент на Гибралтарския проток между Европа и Африка и създава нов път за търговска връзка между Атлантическия океан и Средиземно море. Той свързва френския град Бордо, близо до Атлантическия океан, със средиземноморското пристанище Сет чрез поредица от канали, наричани общо Canal des Deux Mers, или „канал на две морета“ и е разположен изцяло в Южна Франция.

Съоръжението се състои от два канала. От средиземноморското пристанище Сет до град Тулуза, на разстояние от 240 километра, се стига до Canal du Midi. От Тулуза до град Кастец-дьо-Дорте, на разстояние от 193 километра, каналът се нарича Canal de Garonne. За останалата част от маршрута – до Бордо, се използва река Гарона. Двата канала – Canal du Midi и Canal de Garonne – заедно с река Гарона формират Canal des Deux Mers, който свързва Средиземно море с Атлантическия океан. Често целият канал се нарича Canal du Midi.

Възможността за изграждане на алтернативен маршрут през Франция е обсъждана още от древните римляни, а по-късно владее ума и плановете на много френски владетели. Едва през 17-и век е изготвен първият реалистичен проект за канала.

Реклама

Въпреки многото трудности крал Луи XIV слага началото на проекта, притиснат и от опасностите при транспортиране на товари около Южна Испания, където пиратите са често срещани. Изграждането на канала започва през 1667 г. по проект на инженер на име Пиер-Пол Рике и завършва през 1681 г., а той е наречен Canal Royal du Languedoc.

Каналът, преименуван на Canal du Midi по време на френската революция от края на 18 век достига само до Тулуза. Рике иска да го продължи по-близо до Атлантическия океан, но разточителното управление на Луи XIV изпразва хазната на Франция и проектът спира.
Самият Рике умира една година преди да бъде завършен Canal du Midi. Отнема още два века, преди Canal de Garonne да бъде изкопан, свързвайки Canal du Midi с Атлантическия океан.

Трафикът в канала достигна своя връх в средата на 19 век. След това железниците се превръщат в предпочитан начин на придвижване и каналът продължава да работи за местните търговци.

Дьо Миди е част от най-дългия плаваем канал във Франция, първият в света минаващ през тунел (Малпас) и първият в Европа, построен на този шлюзов принцип. Канал дьо Миди (Canal du Midi) представлява 360-километрова мрежа от плавателни водни пътища, свързващи Средиземно море и Атлантическия океан чрез 328 структури.

Проектът претърпява много перипетии и финансовите кризи в следващите години на изпълнението му, но през 1681 год. до голяма степен вече е завършен. Крайните елементи на цялата система са завършени през 1694 год. Неговата обща стойност е над петнадесет милиона ливри, надхвърляйки първоначалните прогнози с около 70% поради множество неочаквани проблеми.

Каналът е покрит с многобройни инженерни съоръжения: мостове, акведукти, кейове, места за водопой или миене. Кръстосвайки региона ще откриете много декари лозя и храсти, и варовикови скали, и ще откриете природното наследство на регионите Лангедок-Русийон и Юг-Пиренеи.

Можете да преоткриете чара на Канал дьо Миди като се спуснете по течението с туристическо корабче с възможност за нощуване. В Безие ще можете да преминете през Деветте шлюза във Форсеран за едно несравнимо приключение. Тези шлюзове освен технически постижения са и като истински шедьовър на изкуството.
Пътуването разкрива чарът на три от значимите винарски райони на Южна Франция – Минервоа, Курбиер, Лангедок от една нестандартна гледна точка. То позволавя да се запознаете с кулинарните умения на майсторите готвачи, предлагащи типични за района ястия. Заедно с това можеете да се запознаете с хармоничния вкус на виното, родено в безкрайните лозя на един от най-слънчевите райони в Европа. Това пътуване ви дава спокойствието и хармонията, царящи по крайбрежието на Канал дю Миди.
Днес Canal du Midi се използва основно за развлекателни разходки с лодка и други водни спортове, той е основна туристическа атракция. През 1996 г. каналът и буферната зона от 2000 кв. км около него влизат в списъка на ЮНЕСКО със световно наследство.