сряда, май 22, 2024

Гиганти пренареждат пазара на напитки

Date:

Сподели новината.

Българският пазар не разчита на случайности, а ударно привлича гигантите в Европа. Последният пример дойде миналия четвъртък, когато стана ясно, че най-големият производител на минерална и изворна вода в Централна Европа – Karlovarské minerální vody (КМV), е напът официално да стъпи като играч на българския пазар, след като обяви, че придобива Quadrant Beverages Bulgaria, официалната бутилираща компания на Pepsi за нашия пазар.

Интересите на чешката компания не са от вчера, именно тя бе сред най-усърдните конкуренти на белгийската Spadel по придобиването на „Девин“ у нас. Пазарните експерти са категорични, че наред с набиращия скорост пазар на газирани напитки в България магнит за чуждите инвеститори са и богатите възможности за използване на минералната вода у нас. И на последно място – евтината работна ръка.

Защо в България

„Българският пазар на напитки е силно концентриран. Има четири основни играчи, един от тях е Quadrant Beverages. Направихме дълбок анализ на пазара. След няколко години слабости има сигнали за силни страни. Виждаме голям потенциал за въвеждането на нови категории, тъй като имаме добър опит на други пазари. Друга възможност е пазарът на дребно, който не е твърде концентриран. Нашата цел е да допълним съществуващото портфолио от продукти, базирани на натурални минерална вода. Надяваме се, че и в България ще се увеличи покупателната способност на потребителите, така както е в останалата част от Европа“, коментира сделката пред „Икономист“ Алесандро Паскуале, изпълнителен директор на KMV.

Основните конкуренти на пазара на безалкохолни напитки у нас са „Кока-кола“ България, „Девин“ АД, „Бутилираща компания Горна баня“, Quadrant Beverages АД и „Нова трейд“, произвеждаща „Дерби“. Най-голям пазарен дял държи „Кока-кола“, от около 50 на сто. Делът на Quadrant Beverages АД е 10 – 12 на сто.

Български производители на напитки коментираха пред списанието, че сред силните магнити за инвеститори е богатството на минерални води у нас. По данни на Министерството на околната среда и водите страната ни е втора в Европа по минерални извори след Исландия. България притежава 600 разработени находища на минерални води и над 1600 извора. Използва се едва 30 на сто от този природен ресурс.

KMV е компания с далечни традиции в минералните води. От дружеството потвърдиха пред „Икономист“, че имат намерение да експлоатират местно находище за производство на минерална вода у нас (виж блица по-долу)

Дружеството е създадено в далечната 1873 г. от Heinrich Mattoni, роден в Карлови Вари, град – емблема за минералните води в Европа. През 1994 г. компанията е приватизирана и нейни собственици стават италиански предприемачи, които я развиват в най-добрите италианско-чешки традиции. Сред най-известните й марки минерални води са Мattoni, Magnesia, Aqula и Dobra voda. За мащабите на гиганта говори фактът, че предлага на пазара 176 типа напитки, наел е 400 служители в 26 страни по целия свят – в Европа, Азия и Северна Америка. По данни на Bloomberg за деветмесечието на 2015 г. компанията отбеляза 35% ръст на продажбите. За цялата 2015 г. продажбите се очаква да достигнат 6,3 млрд. чешки крони.

Какво се придобива

На практика след сделката KMV придобива в България права да бутилира марките на Pepsi – Pepsi, Mirinda, 7up, Evervess, както и на Pepsi-Lipton International – студения чай Lipton, Gat Foods и соковете и нектари Prisun. До момента Quadrant Beverages произвеждаше у нас минерална вода Bellissima и бе официален дистрибутор на енергийната напитка Rockstar.

Всъщност Quadrant Beverages представляваше Pepsi в България само през последните 10 години. Кратък поглед назад в историята показва, че регистрираната в Кипър Quadrant European Beverages (QEB), собственост на израелския бизнесмен Ели Давидай, придобива през 2007 г. българския дистрибутор на безалкохолни напитки „Агрима“, съвместно с Pepsi Americas, за около 10 млн. евро. „От стъпването си на пазара през 2007 г. до сега компанията успя да засили своите бизнес позиции, ускори растежа си и се утвърди сред лидерите в бизнеса с напитки в страната“, коментира Тамир Шабат, изпълнителен директор на Quadrant Bulgaria. Той допълни, че настоящото придобиване е нова възможност за развитие на компанията и увеличаване на нейния пазарен дял. Тепърва предстои сделката да бъде одобрена от Комисията за защита на конкуренцията.

Водата – номер едно

Освен че страната ни е богата на минерална вода като находища, наблюдава се и отчетлив ръст в консумацията й. Това е и продуктът с най-голям пазарен дял в сектора на безалкохолните напитки. „За по-малко от 10 години (2000 – 2006) бутилираната вода се наложи като категория с най-голям пазарен дял в консумацията на безалкохолни напитки. Лидерската позиция бе в устойчив тренд и в периода 2006 – 2016, така че към момента може да се заключи, че делът на бутилирани води в на консумацията на безалкохолни напитки от всички категории е над 40%. Бутилираната вода е и най-бързо растящият сегмент в сектор храни в България“, коментира пред „Икономист“ Жана Величкова от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.

От асоциацията обаче подчертават, че независимо от окуражаващите данни българинът пие повече от два пъти по-малко бутилирана вода спрямо останалите европейци. Последните данни показват, че човек у нас консумира 75,4 литра годишно, докато първенец е Италия със 188,5 литра. В топ 5 следват Германия – 177 л., Унгария – 131, Белгия – 126, и Франция – 121,8.

Инвестиция от 120 млн. евро

Минералната вода бе в дъното и на една от най-големите инвестиции в българската икономика през 2016 г. Рекордното вложение от 120 млн. евро бе направено в година, когато чуждите инвестиции в страната се свиха с 60 на сто. Добрата сделка дойде с продажбата на лидeра нa бyтилиpaнa вoдa „Дeвин“ AД. Купувач бе бeлгийcĸaтa ĸoмпaния зa минepaлнa и извopнa вoдa Ѕраdеl, като сделката официално бе одобрена от Комисията за защита на конкуренцията на 6 март т.г. Spadel е специализирана в производството на натурална минерална вода, изворна вода и натурални плодови напитки. Тя се контролира от семейство Дьо Боа, което държи над 93% от капитала й, а останалите книжа са собственост на индивидуални и финансови инвеститори. Част от сделката е и дъщерното дружество на „Девин“ – „Атлантик Дивайн“, което се занимава с търговска разработка и експлоатация на минерални води, обслужване на балнеокурорти, санаториуми, хотели и други туристически обекти.

Според анализ на самата компания „Девин“ държи по-сериозен дял от пазара на производство и продажба на бутилирани води – 30 – 40%. По-незначителен е делът на компанията на пазара на производство и продажба на плодови напитки и нектари – до 5% и за двата продукта. Spadel има над 700 служители и оборот 241,9 млн. евро за 2015 г., като произвежда 605 млн. литра напитки. Spadel е пазарен лидер в Белгия, Нидерландия и Люксембург и държи и големи дялове на пазара във Франция и Великобритания. Марките на компанията са: Spa (основен бранд – Белгия), Bru (Белгия), Watwiller (Франция), Carola (Франция) и Brecon Carreg (Уелс). Karlovarské minerální vody бе сред основните претенденти за придобиването на компанията. И двете компании дистрибутират соковете Granini, съответно за българския и чешкия пазар. Самите сокове пък се произвеждат от немската компания Eckes-Granini Group. И

Ръстът на пазара идва от по-здравословни напитки

„Последните ни данни от 2015 г. показват, че едва 14,4 на сто от газираните безалкохолни напитки са с добавени захари. За сравнение през 2005 г. този дял е бил от цели 45 на сто, а преди 1990 г. всички газирани напитки в страната се произвеждаха със захар“, коментира пред „Икономист“ Жана Величкова от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.

Наред с това 66% от новите продукти на пазара са с намалена калоричност. Това дава основание на асоциацията да очаква ръст на пазара на безалкохолни напитки през т.г. с 2 – 3 на сто, а при водите – с до 7 на сто, но премерени като дял от целия пазар на хранителни стоки.

Наред с позитивните данни обаче се оказва, че българите са сред европейците, пиещи най-малко плодов сок в Европа. На човек на година у нас се падат под 10 литра, докато в Германия – цели 34 литра на година. Тенденцията не се променя, независимо че от 28 април 2015 г. Брюксел забрани в напитките с надпис „сок“ да се добавя захар. Сладостта в напитките трябва да идва от естествената захарност на плодовете. Захар обаче се разрешава в продукти с имена„плодова напитка“ и „плодов еликсир“.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Какво става?! Един от най-големите работодатели в Пловдив започна да съкращава масово работници

Един от най-големите работодатели в Тракия икономическа зона "Либхер...

Бургаско предприятие се продава заради дългове

Πoзeмлeн имoт и индycтpиaлни cгpaди в Южнaтa пpoмишлeнa зoнa...

Извънредно! Изграждат два нови завода около Велико Търново

Cъздaдeнaтa пpeз 1995-a гoдинa бългapcĸa ĸoмпaния "Eĸcтpaпaĸ" плaниpa oтĸpивaнeтo...

Възстановяват дейността на месокомбинат „Добруджа“ в Силистра

Дейността в месокомбинат „Добруджа“ предстои да бъде възстановена, след като...