събота, юни 21, 2025

Един милиард лежи под Шумен

Date:

Сподели новината.

През 80- те години се изготвя мегаломански проект в соц лагера- без аналог. Избрания град е Шумен, рекламно лице е местното величие Тодор Колев като няма нищо случайно, че тогава се ражда песента „Варна- пристанище на Шумен”. Замисълът на другарите е проекта „Град в града” да действа като магнит на нашите и чуждите туристи във варненските курорти през лятото. Той включва огромен модерен мол с подземни паркинги, атракциони и заведения на открито, 52 метрова сграда, в която да се помещава модерен текомуникационен център за скоростни връзки със Запада и Изтока. Разгърнатата площ надхвърля 50 декара. Шумен е избран от Полютбюро за домакин на Международния корпус и времето тече неумолимо. Поканите до лидерите на страните- източно от Берлин са поръчани за изработка, а шаблона е промотиран по телевизията- майка. Какво озадачава простосмъртните? Живков и компания искат да ударят всички в земята с подземна тролейбусна мрежа. Тази под НДК в София е бледо копие. В Шумен тунелите трябва да са 5 метра високи, ширината- 9 метра, а общата дължина на цялостното трасе да е близо 2 километра- в двете посоки. Трудоваци, войници и затворници за отрицателно време стартират и реализират поетапно заданието. Бетонните и металургичните заводи изпращат кервани с продукция към родния град на соц величието Васил Коларов. Реално се изгражда малък подземен град с лабиринти за транспортни и търговски нужди. Около милиард е инвестицията. 60- 70 % от плануваното е реализирано. Идват обаче промените и се случва сценария като с АЕЦ Белене- другарите почват проект за много народна пара и пак другарите, но вече от онези пребоядасините, слагат кръст на всичко. Наземните и подземните бетонни мастодонти в Шумен са известни като катакомбите. Собствеността е смесена- повече частна и и по- малко общинска. Правени са опити за привличане на инвеститори, но винаги когато се стигне до стискане на ръцете, настъпва обрат по различни причини. Дошло е време обаче за смело и отговорно решение- прави ли се и невъзможното да се довърши започнатото, какви отстъпки биха се направили или направо се прибягва до крайния вариант- разрушаване до основи, за да се заличи язвата и да се избегнат инциденти, каквито е имало през годините. Загадка е в какво състояние са тунелите и могат ли те да служат дълго, за основи на голяма част от супер центъра.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Провал! Пропадна фериботната връзка Бургас – Истанбул

Въпреки усилията, рекламата и многократното афиширане от община Бургас,...

Депутатите приеха нови правила за криптоактивите, разделят ги на три вида

Депутатите приеха на второ четене Законопроект за пазарите на...

Поетият нов дълг от правителството надхвърли 10 млрд. лв.

Нови 300 млн. лева заеми от вътрешния пазар изтегли правителството,...

Минималната заплата за най-ниските академични длъжности в университетите става 2780 лв.

Минималната работна заплата за най-ниските академични длъжности в държавните...