събота, април 27, 2024

До 5 години в България ще има изцяло дигитални банки

Date:

Сподели новината.

Бруно Льору е изпълнителен директор на подразделенията на БНП Париба Лични Финанси в България и Румъния. Той има дългогодишен опит в потребителското кредитиране. Economic.bg разговаря с него за пазара на кредити в България, новите услуги на компанията и нагласите на българския потребител.

 

Г-н Льору, как се променя пазарът на потребителското кредитиране в България? Може ли да посочите някои нови тенденции?

В България се наблюдава един устойчив ръст на потребителското кредитиране – 69% от хората планират да потребяват повече и да го направят с помощта на кредит. Забелязва се една увереност от страна на българския потребител. Като втора тренденция могат да се посочат условията, които се правят за потребителски кредити – фиксираната лихва, удълженият период и конкурентният лихвен процент. Освен традиционните причини за отпускане на кредити, които са за ремонт на дома или покупка на автомобил, наблюдаваме ръст в областта на кредитите за пътувания и ваканции. Новите тенденции сочат, че те ще нараснат още.

Каква е средната сума, за която теглят кредит българските потребители? Как се изменя спрямо миналата година?

Към настоящия момент средната сума, за която хората кандидатстват е около 5500 лв., което е около 11% ръст за период от шест месеца. Това е едно сериозно увеличение за доста кратък период от време. Смятам, че една от причините за този ръст е фактът, че потребителите се чувстват все по-уверени.

Устойчивото развитие на икономиката, което се наблюдава в момента, води до по-голяма увереност в хоората, че ще намерят нова работа, ще получат увеличение на заплатите си и т.н. Българите стават склонни да взимат по-големи потребителски кредити и да се ангажират с по-дългосрочни проекти.

В кои региони на страната се теглят най-високи суми за кредит и за какъв период?

За най-високи средни суми за кредит в последните няколко месеца кандидатстват хората в Русе, което е изненада и за нас – средно 7000 лв. Както казах средната сума за страната е 5500 лв. На второ място се нарежда София с 6500 лв. средно.

Нараства ли броят на потребителите, които взимат кредит онлайн?

Броят на потребителите, кандидатстващи онлайн продължава да се увеличава. Между 30-33% от всички кандидатствания са онлайн. Най-активна е възрастовата група 20-29 години, които подават около 40-45% от заявленията онлайн. Втората важна тенденция е, че като говорим за онлайн се има предвид основно използване на мобилни устройства като смартфони и таблети – през тях са около 70% от посещенията в сайта ни, а 50% от молбите са подадени през такива устройства.

Изключително важно е в момента една компания да бъде много достъпна и да отговаря на запитванията на потребителите онлайн. Поради тази причина ние работим основно върху потребителското преживяване. Новият ни уебсайт е подобрен в тази посока, за да можем да отговорим на развитието на съвременните тенденции. Днес всичко е мобилност.

Какъв е делът на просрочените кредити за 2017 г. и за какъв период?

По отношение на необслужваните и просрочените кредити сме достигнали най-високо равнище на изпълнение на добри кредити след периода на кризата. Това е повлияно от растежа на БВП, на високата заетост в страната. Мога да се похваля, че 97% от клиентите ни не са имали какъвто и да е инцидент или забавяне на своите задължения. Това равнище е изключително високо и ние нямаме очакването през следващитe месеци то да се понижи. Междувременно не очакваме и повишение, просто по всяка вероятност ще се запаси сегашното ниво.

Какви са прогнозите ви за ръст на компанията през 2018 г.?

Предвиждаме ръст от 15% през следващата година. Освен естественият ръст на молбите за кредит, които получаваме в обектите на търговските ни партньори, има още два двигателя на този ръст. Първият е развитието на кредитните ни карти. Вторият двигател ще е предоставянето на дигитални услуги за клиентите.

Всъщност, нашата основна цел е да опростим още повече достъпа на клиентите, както и предоставянето на информация. Искаме да направим един цялостен процес, който става все по-лесен и да намалим времето за кандидатстване, доколкото е възможно. Искаме да предоставим на нашите клиенти предложения с фиксирана лихва и фиксиран период, така че да постигнат своите цели и да постигнат устойчиво развитие.

Къде се намира българският пазар на потребителско кредитиране спрямо румънския?

Българският и румънският пазари са доста близки. Те имат повече сходства, отколкото различия. Те се развиват изключително добре в последните години и има голямо търсене към дългосрочни потребителски кредити с фиксиран лихвен пазар и лихвен процент. Съществува доста голяма конкуренция на тези два пазара, което смятам, че е много добре за клиентите. Обща тенденция е, че те все още не са се придвижили изцяло към цифровизация и не са достигнали пълното си развитие в тази посока. Очакваме и в двете държави това да се случи. Също така и в България и в Румъния се наблюдава растеж на БВП и висока заетост. Има много оптимизъм по отношение на бъдещето. Двете държави са на челна позиция в Европа по този показател.

Кой е по-бързо развиващият се пазар от двата?

По настоящем има обединение на задълженията на кредитите. В три основни посоки Румъния отбелязва значителна преднина пред България  – кредити за ремонти, за реновиране на домовете и консолидиране на задълженията. Пазарът за картовото финансиране в Румъния е изключително силен.

В България също се наблюдава тази тенденция, но на този етап в Румъния е по-висок ръстът. По отношение на възстановяването на ремонта на жилища, собствениците вярват, че могат да се ангажират с дългосрочни проекти и имат времето, енергията и капитала да го направят. Те си поръчват различни дизайнерски мебели и т.н.

Как си представяте пазарът на потребителско кредитиране след 5 години? В каква посока ще се промени?

Сигурен съм, че всичко ще се промени за 5 години и ще бъде един абсолютно различен пазар. От една страа банките ще имат много различни оферти. Ще има изцяло догитални банки. В момента в България няма нито една, но смятам, че до 5 години ще има поне пет или десет. Предложенията ще бъдат различни, потребителското преживяване ще бъде много по-добро. 

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Tакса смет в Стара Загора няма да се вдига

Пример за това как застъпниците на българския гражданин постигат...

Спас Русев купи „Телеком Албания“

Албанският оператор „Телеком Албания“ приключва преговорите за продажба на...

Голямата ТОЛ-измама

Най-лесният и безопасен начин да не спазиш един договор...

Световна верига магазини пред фалит, съкращават хиляди работници!

Британската верига магазини „Асда“ съобщи, че следващата година може...