Сподели новината.

Божиите служители ще мезят с морски дарове до Коледа

Започват Коледните пости, а както добре знаем-месото става табу. Напоследък стана все по-модерно, а казват и че било здравословно да се пости. Затова попитахме един доста колоритен свещеник какво можем да ядем. Отец Петър от църквата „Свето Успение Богородично“ в Несебър, който се слави освен като Божи служител и като рокер, заяви, че освен боб и зеле, ще се хапва и морска храна. Понеже октоподите, калмарите, раците и другите деликатеси били безкръвни животни, Господ позволявал. Същото се отнася и за охлювите. Така, че ако сте от по-заможните българи не ви пречи до Коледа да минете на морски изкушения. Така понепо-лесно ще приемете и факта, че освен забраната за ядене на месо и млечни продукти, ще трябва да забравите и за плътски удоволствия. Но освен, че не е разрешено да да се ядат месо и всички животински продукти – яйца, мляко, сирене, кашкавал, извара, животинска мазнина, алкохолът, разбира се, също е забранен. Но с едно изключение- виното. Червено вино може да се употребява всеки ден в умерени количества, без да се прекалява, с изключение на сряда и петък. Виното, и то червеното, е единственият вид алкохол, който се разрешава по време на поста, тъй като е символ на Христовата кръв.Постите обаче крият и рискове-малките деца, бременните жени, и възрастните хора не бива да постят. За тях църквата прави изключение, но могат да хапват само млечни продукти, не и месо.

Календар на разрешените храни по дни:

15 – 22 ноември                         – само растителна храна с олио
23 – 29 ноември                         – разрешава се риба
30 ноември – 6 декември    – разрешава се риба (Андреев ден – Никулден)
13 декември                                 – разрешава се риба
14 -19 декември                          – разрешава се риба
20- 24 декември                          – само растителна храна с олио (Игнажден – Бъдни вечер)
25 декември                                  – край на постите

Какво можем да хапваме?

Боб, леща, ориз (бял и кафяв), булгур, нахут, жито, всякакъв вид кълнове, пълнозърнести продукти, соеви продукти – тофу, мляко, соева кайма, растителен кашкавал и сирене, сушени плодове. Ядките и семената са много важни, защото са богати на белтъчини и енергия – фъстъци, орехи, лешници, бадеми, сусам, тиквено, слънчогледово, ленено семе. Сусамовият тахан и фъстъченото масло също са много полезни. Не забравяйте плодовете и зеленчуците, те ще ви донесат ценни витамини и минерали.