Кърджалийката Маджиде Акай преподава български език в 12 училища в Швеция. Тя е квалифициран преподавател – завършила е специалността български език и литература в Пловдивския университет.

Тя говори от класна стая в едно от училищата в столицата Стокхолм. “Преди две години видях обява, че стокхолмската община, най-голямата в Швеция, с над един милион жители, търси учител по български език. Според местните правила, ако в една община най-малко четири деца искат да изучават и друг език, в случая майчиния български език, трябва да им се намери учител. Не е задължително децата да са в едно и също училище. Подадох молба и веднага ме приеха“, разказва Маджиде, цитирана от БТА.

 

Тя, съпругът й и двете им деца живеят в Стокхолм.

Занятията по майчин език се провеждат извън учебната програма, по определена схема за деня. В някои училища са един час по-рано от нормалния учебен ден, но в повечето се провеждат след обяд. Учениците й са от различни класове – от първи до девети клас.

“Програмата се изготвя на базата на интереса на родителите, който те заявяват лично. Моята задача като учител е да събудя този интерес у учениците, така че да им е интересно в часовете и да ги мотивира.

При нас обучението се базира повече на индивидуалния подход. Защото децата са на различни нива – от една страна са от семейства, в които се говори само на български език и те добре се справят, от друга страна обаче е важно да знаят и шведски език”, разказва родената в Кърджали преподавателка.

Занятията по български език не са задължителни, но е налице определено желание и интерес, което се дължи на усилията, положени от нейна страна, споделят родители. За две години броят на децата, изучаващи български език в училищата на стокхолмската община, се е увеличил двойно. Общината осигурява заплатата на учителката, която няма право да преподава в частни училища. Учебните помагала се осигуряват от учениците.

По думите на Маджиде в Швеция има достатъчно помагала, но смята, че нивото е снижено, с доста правописни грешки. Наред с писане, четене, граматика, учениците се запознават със събития от българската история, география, фолклор, традиции, празници.

Има ученици, на които не само че преподава български език, но им помага и с шведския език. Деца, които са живели в Швеция по-малко от четири години, имат право да изискат учител, който знае техния роден език.

Българите в Швеция й казват, че тя говори български език дори по-добре от тях. “Всичко това идва от сърцето и душата, значи че аз съм възприела и обичам България като родна страна, обикнала съм езика, нравите, културата, изкуството, литературата – всичко. С името Маджиде винаги съм се стремяла да бъда достоен гражданин и човек на България, но тогавашната власт не прие това”, споделя нашенката.