събота, юни 21, 2025

Смел пилот спаси похитен самолет по линията Видин-София

Date:

Сподели новината.

На 18 юни 1977 г. като командир на самолет Ан-24 в БГА „Балкан“ изпълнявах полет по линията Видин-София с екипаж втори пилот Богданов, борден инженер Йорданов и стюардеса Найденова. Пътниците бяха около 42-ма. Излетяхме по разписание в 20 ч. На ешелона светна сигнализацията „бордпроводник“ – сигнал, че стюардесата иска да говори с мен. Превключих и чух крясъци. Случваше се честотата да пробива сръбска радиостанция и помислих, че е нещо като радиотеатър. Но след секунда осъзнах, че стюардесата с плачещ глас на фона на крясъци викаше: „Командир, той ще ме убие, той стреля, отгоре тече вода, иска да говори с вас.“ За секунда всичко се промени и ситуацията стана изключително опасна. Прецених, че не е шега, защото над мястото на стюардесата се намираше резервоарът с вода. Казах: „Добре, слушам, дай му слушалката.“ Мъжки глас неистово крещеше и нареждаше: „Аз съм командир, изпълнявай моите заповеди, ако не – ще убивам пътници един по един!“

Отговорих: „Добре, няма проблем, няма да оставя да загиват пътници, слушам вашите заповеди.“ А той нареди: „Вземете курс на запад и ще кацнем в Лондон!“ Думата Лондон беше произнесена с патос, изразяващ като че ли там е светлото бъдеще на цялото човечество. Прецених, че не се е подготвил достатъчно добре за действията си, а и гласът и логиката му подсказваха ненормално психическо състояние. Отговорих му: „Спокойно, ще кацнем където искаш. Ако има нещо, обади се.“ Той пак убедително изкрещя: „Аз съм командирът!“

Бързо прецених, че той трябва да знае на кое летище кацаме и че

не бива да кацам на българско летище

Лондон беше абсурдно, защото нямахме гориво дотам. Международната обстановка бе такава, че Румъния като социалистическа държава нямаше да е приемлива за него. Също и Атина, защото е в обратната посока на светлата му мечта Лондон. Оставаше Белград като в нашенска държава, което той би приел нормално, след като го изненадам.

Обадих се на София контрол и съобщих, че на борда има похитител, който нарежда да пренасочим полета за Лондон, и че моето решение е да кацнем в Белград. Дадох разчетите за вход на югославска територия, идентификацията на трасето и времето за кацане на летище Белград, за да уредят полетния план.

Съобщиха ми да изчакам. Не след много ме информираха, че след съгласуване с директора на „Балкан“, министъра на транспорта и на МВР са решили да кацнем на летище София, като предварително щели да изключат елзахранването на столицата и летището, за да не разбере похитителят къде кацаме.

Отговорих, че според международните правила в случая

решение взема единствено командирът

на самолета, който носи отговорност както за безаварийността на полета, така и за здравето и живота на пътниците, и няма да рискувам. Потвърдих: „Моето решение е да кацнем в Белград.“ Поисках да предадат на българския посланик да е там и да ни предоставят навигационни материали за маршрута през Виена и Мюнхен до Лондон. Трябваше да имам готовност, ако в Белград не се удаде възможност да решим проблема.

Влязох във връзка с Белград-контрол, получих разрешение и продължихме полета за Белград. При неколкократни разговори с похитителя забелязах, че високият му патос бе започнал да спада, което беше добре. Преди снижението му казах: „Виж какво, ние имаме гориво колкото до Белград и малко за резерв. Не можем да продължим за Лондон. И да убиваш и да не убиваш, всички ще загинем, като свърши горивото. Предлагам ти да кацнем в Белград, да заредим и да продължим за Лондон.“ Той каза: „Момент да помисля“, и след малко с категоричен тон обяви: „Добре, но кацаме, няма да се отварят никакви врати, зареждаме и продължаваме за Лондон.“ Казах окей и започнахме снижение.

Кацнахме нормално на полоса 12 и ни бе наредено да установим двигателите и да чакаме. Беше много горещ задушен юнски ден с температура около 35°С. Отворихме прозорчетата на пилотската кабината и вратата на предното багажно отделение, но пътниците и похитителят останаха в капан със затворени врати, което предполагаше, че ще го сломи окончателно. Времето работеше в негова вреда.

Наоколо бе гора и тъмно като в рог. Близо два часа Белград-кула не казваше нищо определено. Реших да отида на летището да разбера какво става. Свързах се с похитителя и го „попитах“ съгласен ли е да отида лично на летището, за

да уредя зареждането с гориво

за да знае, че няма да ме има известно време. Той потвърди и аз тръгнах пеш около 2 км към аерогарата. На перона нямаше нито един самолет. Всичко беше пребазирано. Точно тогава се провеждаше международна конференция и са очаквали провокации. На метър срещу мен спря кола със заслепителни фарове. Трима командоси провериха документите ми и ме откараха на аерогарата, която цялата бе остъклена. Зад прозорците стотици чакащи пътници наблюдаваха с интерес какво се случва. Около сградата имаше и много командоси. Въведоха ме формално като под арест. Чакаха ме служители от летището, нашият посланик и шефът на белградската безопасност. След като изложих събитията, ме попитаха какво искам и как да се действа.

Предложих им три варианта: да заредим и да продължим, с някакъв газ да бъдат приспани всички в самолета или те да поемат похитителя и да го транспортират до Лондон. Имаше лекар, който отхвърли втория вариант. Можело да се окаже фатален за пътник със сърдечни проблеми. Прие се третият варианта като сценарий с евентуалното му арестуване.

Около 3 след полунощ с голяма група командоси

подходихме към самолета. Шефът на безопасността ме инструктира, че ако похитителят се съгласи да се предаде, да излезе с протегната напред длан, на която да е пистолетът, но с дуло, насочено към него. Влязох в кабината и след сигнал похитителят се обади: „Какво става?“ Отговорих: „За да заредим гориво и да продължим за Лондон, трябва да платим около 20 000 долара само за гориво и отделно такса кацане и обслужване, а аз нямам никакви пари. Ако имаш, дай и да решим проблема.“

Разбира се, аз блъфирах, защото по международни договорености нищо не се плаща на ръка, а впоследствие с преводи по банков път. Той отговори, че няма никакви пари у себе си. В такъв случай, му казах, става сложно и че ако се съгласи да се предаде, югославските власти ще го транспортират с техен самолет до Лондон. Той поиска време да помисли. След малко пак се обади и заяви: „Добре, каква ще е церемонията.“ Казах му да отвори вратата и с протегната напред длан, на която да е пистолетът, но с дуло, насочено към него, да слезе бавно по стълбичката. Аз изчаквах в пилотската кабина. Всъщност самолетът отдавна е бил обкръжен от командоси и бордният инженер „приятелски“ си бил разговарял с тях. Похитителят излезе и се предаде и изведнъж нощта стана ден. Наоколо имало инсталирани прожектори, които веднага светнаха заслепяващо плюс много фотосветкавици. Десетки журналисти с камери и микрофони се втурнаха към самолета. След похитителя пътниците слязоха и бяха настанени в автобус за аерогарата. На борда нахълтаха медиите и се насочиха към мен. Той бе българска територия и помолих командосите да ги изведат.

Последва писмен разпит на членовете на екипажа. Провериха самолета, но гилзата бе открита по-късно в България. Заредихме с гориво. На пътниците и екипажа беше дадена закуска. Членовете на екипажа попълнихме индивидуални декларации, че сме в нормално състояние за изпълнение на полет. Излетяхме рано сутринта по светло за София. Така приключи драмата. После разбрахме, че сърбите осъдили похитителя на 12 г. затвор. По-късно

нашите власти го размениха

за осъден гражданин на Югославия. А той доизлежа присъдата си в български затвор. Как е бил преминал с пистолет през летището във Видин? Показал оръжието и е държал някакъв документ, че е служител от МВР. Казал: „Ние сме наши хора.“ Пуснали го без проверка каква точно карта показва.

Впоследствие бях награден от МВР с медал за храброст, а от държавата – с орден „Гражданска доблест и заслуга“ I степен.

Автор: Евгени Генов – в-к „Преса“

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Провал! Пропадна фериботната връзка Бургас – Истанбул

Въпреки усилията, рекламата и многократното афиширане от община Бургас,...

Депутатите приеха нови правила за криптоактивите, разделят ги на три вида

Депутатите приеха на второ четене Законопроект за пазарите на...

Поетият нов дълг от правителството надхвърли 10 млрд. лв.

Нови 300 млн. лева заеми от вътрешния пазар изтегли правителството,...

Минималната заплата за най-ниските академични длъжности в университетите става 2780 лв.

Минималната работна заплата за най-ниските академични длъжности в държавните...