събота, април 20, 2024

Меките начини да се пораздвижи железницата

Date:

Сподели новината.

Влакът Бургас – София, някъде следобед, в бистрото. Кроасаните с шоколад са свършили. Сандвичи няма. Дори кафето 3 в 1 е мираж – има само обикновено нес. И за капак – бирата не е студена.

Макар тези условия да не звучат звездно (дори не говорим за петзвездно), вагон-бистрото на БДЖ е пълен. Композицията изминава разстоянието за същото време като автобусите и на аналогична цена, но с опцията за по-приятно и комфортно убиване на времето под звуците на характерното “тудуф – тудуф”. Докато всички погледи от години са насочени към тежките и скъпи мерки като закупуването на подвижен състав за стотици милиони, малки корекции могат да донесат известни конкурентни предимства на компанията. Услугата продажба на сандвичи и студена бира сама по себе си може и да не генерира големи приходи на тежката държавна жп машина, но предлагането й може да генерира повече от основния бизнес, като привлече повече пътници.

До момента обаче и по-отношение на т.нар. soft мерки, които включват и онлайн резервациите на билети или възможността да търсиш правата си, БДЖ проявява аналогична вдървеност, като сега новото ръководство може или да промени това, или да повтори предшествениците си.

Любовта на пътника минава през бистрото

Към момента “БДЖ – Пътнически превози” разполага с 5 вагон-бистра. “Считаме за задължително услугата да се предоставя на клиентите, особено за дестинациите на дълги разстояния”, казват от БДЖ. В момента се движи въпросният вагон-бистро по маршрута София – Бургас и обратно (в състава на влак “Слънчев бряг”), както и един наскоро възстановен за теснолинейката Септември – Добринище. От ремонт ще бъдат готови още два такива вагона и се планира да бъдат включени по направлението София – Варна. “През октомври ще разполагаме с още един вагон, който за момента ще се използва като резерва или ще бъде включван допълнително в най-натоварените дни”, обясняват от компанията. По отношение на специализираните вагон-ресторанти на компанията – те са в лошо състояние и за възстановяването им ще е необходим значителен ресурс и подготовка, които се надяват да успеят да предвидят догодина.

Наличието на вагона обаче не е достатъчно условие. За успеха им е нужно и добро зареждане и менажиране. Запознат дават пример с лошото кафе, което може да се подобри просто е една машина с капсули.

Сега бистрата се обслужват от служители на компанията, които съвместяват тази дейност заедно с основните си задължения. С цел подобряване на обслужването до намиране на подходящ атрактивен за външен наемател бизнес модел е взето решение да се наеме специализиран персонал, като самото му менажиране и организацията по осигуряването на храни и напитки да бъде поверена на Поделение за почивна дейност към “Холдинг БДЖ”.

За момента обаче липсва интерес към бистрата. “Проведени са предварителни разговори с потенциални наематели, но разходите по експлоатирането на бистра-вагоните се различават в пъти от това например на търговски обект – те са в движение, поддръжка, експлоатация, инфраструктурни такси и др. По тази причина и получените отзиви от потенциални наематели са, че отдаването под наем на тези вагони би било изключително нерентабилно за бъдещия наемател, така че на този етап липсва интерес към тази дейност”, обясняват от превозвача.

“В тази връзка обмисляме и варианти на гъвкави бизнес модели, включително с предоставяне на рекламни площи, с които тази дейност да стане по-атрактивна, но към момента нямаме финално решение. За момента вагон-бистрата ще останат част от вагонния парк на БДЖ и ще се използват като част от услугата пътуване с жп транспорт, която е задължително да бъде предоставена”, казват още от там.

Кривиразбраната дигитализация

Друга мека мярка, чието реализиране започна преди около 20 години и още не се е случило, е електронната система за издаване на билети. Досега за целта е имало три проекта, като нито един от тях не е завършен. Последно по него работи държавната “Информационно обслужване”, която спечели търга през август 2014 г., като в последните няколко години все е в процес на “финално внедряване”.

Системата сега позволява да се купят билети за всички влакове в билетните каси. Билет онлайн можете да се купи само за определени влакове. Онлайн билети не може да се купуват 24 часа преди пътуването, като просто така е било решено в миналото. “Теоретично няма проблем този срок да отпадне почти изцяло, но промени ще се направят, след като се анализират първоначалните резултати от работата на модула за онлайн продажби”, казват от БДЖ.

В момента са доставени 50 валидиращи устройства за кондукторите, които се тестват в различни режими на работа. Очакванията са преди края на годината те да влязат в реална експлоатация. Впоследствие трябва да се проведе обществена поръчка и за останалите. Като следващ етап е предвидено и използването на мобилни принтери за издаване на билети във влака.

“През август 2019 г. беше активиран модулът за резервации, а този месец ще стартира и модулът за онлайн закупуване на билети за всички влакове. Системата непрекъснато се развива и обогатява с нови функции. До момента тя е внедрена в 77 гари, като до края на годината сме си поставили целта да бъде внедрена в още около 30 гари, в които се продават билети за всички влакове”, обясняват от БДЖ.

За улесняване избора на клиентите в момента се работи по монтирането и настройването на специализирани двуекранни дисплеи, които да визуализират местата във влака. Те ще бъдат монтирани първоначално в общо 15 билетни каси и жп бюрата за предварителна продажба на билети, след което ще бъдат разпространени и в другите билетни каси. Като следваща стъпка се разглеждат възможностите за развитие на партньорска мрежа и използването на вендинг машини за безналична продажба на билети в големите гари.

Обезщетението невъзможно

Тема, по-която скоро няма да има положително развитие, е защитата на правата на пътниците. БДЖ вече на два пъти се възползва от опцията да отложи с по 5 години прилагането на Регламент 1371 на Европейския парламент за правата и задълженията на пътниците, използващи железопътен транспорт. Аргументите на компанията са, че ако обезщетява клиентите си всеки път, когато не изпълнява своята част от транспортната сделка, това би се отразило зле на финансите на компанията. Второто удължаване изтича на 3 декември.

И този път обаче част от изискванията на регламента няма да започнат да се прилагат и “БДЖ – Пътнически превози” ще започне да прилага само някои от тях. “Основен проблем е състоянието на подвижния състав, което до завършване на изпълняваната активна ремонтна програма и доставката на нови локомотиви, вагони и мотриси не позволява пълното изпълняване на ангажиментите по отношение на паричните обезщетения за закъснения”, казват оттам. “В тази му част дружеството има право да поиска отлагане на регламента, като са предприети необходимите действия и работим съвместно с Изпълнителна агенция “Железопътна администрация” и министерството на транспорта за отлагане при поети ясни ангажименти и срокове от страна на “БДЖ – Пътнически превози”, казват още от там.

Тук БДЖ не е сама. На този етап държавите – членки на ЕС, които прилагат регламента в неговата цялост, са Белгия, Холандия, Дания, Италия и Словения. Всички други се възползват от правото си на отлагане.

Новите влакове на БДЖ

Всички софт мерки за подобряване на качеството, разбира се, са нищо без наличието на нормален подвижен състав. След няколко промени на концепцията през последните десетина години сега плановете предвиждат да се закупят 10 нови локомотива за скорост 160 км/ч, с които да бъдат обслужвани около 30 влака на ден по дългите дестинации. Очаква се доставката на стойност около 25 млн. евро да бъде извършена до края на 2020 г.

В момента се извършва техническо изследване на параметрите за купуване на шинобуси (нещо като автобус, движещ се по релси). Идеята е с 10 нови шинобуса, които са около 60-90-местни, за скорост 120 км/ч да се обслужват около 40 влака дневно, основно в регион Пловдив, на разстояние до 50 км. Стойността им е около 15 млн. евро.

Планирана е поръчка за купуване и на 10-12 нови мотриси, най-вероятно 4-секционни с около 250 места за скорост 160 км/ч. С тях ще се обслужват около 40 влака дневно на средни разстояния между големите градове. Поръчката е планирана до края на 2019 г. за около 75 млн. евро, като доставката се очаква през 2022-2023 г.

Общата сума за нов подвижен състав, включително и купуването на 40 вагона, възлиза на около 165 милиона евро, които следва да се осигурят до 2023 г. За 2020 г. има осигурени 50 милиона евро за нов подвижен състав, останалите 115 милиона ще бъдат включени в заявките за капиталов трансфер за 2021 г., 2022 г. и 2023 г.

Новите вагони, които се поръчват, ще бъдат с Wi-Fi, като в момента се работи по вариант за оборудване с рутери и на влаковете по дългите дестинации при използване на съществуващите вагони.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Опустошението на Видин

Поначало когато Ви разказваме за интригуващото минало на българската...

Изграждат голяма фабрика край Нова Загора

Нова фабрика за производство и бутилиране на обогатена с...

Вълна от рокади в енергетиката

С решение Съвета на директорите (СД) на "Български Енергиен...

Банките в България с нова вълна на повишение на таксите

Банките в България отново повишават таксите по своите услуги,...