Сподели новината.

„Лудост“ – така мениджърът на „Челси“ Антонио Конте определя рекордно високите суми, които футболните клубове са похарчили за трансфери през настоящия трансферен сезон. Зад на пръв поглед безсмислено високите суми, похарчени от футболните клубове, обаче стои неочаквано сериозна аргументация, изготвена от професионални анализаторски компании, пише Financial Times.

Трансферите средно са 20% от приходите

По данни на Deloitte през тазгодишния трансферен прозорец – трите месеца, през които футболните клубове могат да подписват с играчи, вече са сключени сделки за над 1.17 млрд. паунда само за английската Висша лига. Консултантската компания обаче обяснява, че разходите на английските футболни клубове за нови играчи, които надвишават тези през 2016 с над 10 млн. паунда за момента, все още представляват стандартните 20% от приходите на отборите. Близо 4.5 млрд. паунда са приходите на клубовете от Висшата лига на Англия за един сезон. В допълнение към тези средства по-сериозните разходи на английските клубове през трансферния прозорец са обусловени и от договора им за 5.1 млрд. паунда с телевизиите Sky и BT, влязъл в сила в началото на последния сезон.

Оценката е най-важна

Реклама

Според Тим Бридж, старши експерт в подразделението на Deloitte, занимаващо се с анализи в сферата на спорта, „клубовете не отчитат трансфера в началото, а разпределят стойността му през целия период на договора, така че приносите на футболистите, оценявани на между 30 и 40 млн. паунда за една година, се преобразуват в трансферни разходи за 200 млн. паунда за период от пет години“.

Вероятно подобна оценка стои и зад най-скъпия трансфер за сезона, а именно подписването на Неймар с „Пари Сен Жермен“, за което френският футболен клуб заплати на „Барселона“ 222 млн. евро. Сумата, определена като „ирационална“ от мениджъра на „Арсенал“ Арсен Венгер, представлява над 40% от 512-те млн. евро приходи на клуба за последния сезон. От ПСЖ обаче вярват, че подписването с футболиста е добра инвестиция, и се надяват тя да генерира достатъчно приходи от реклама и да подобри представянето на отбора в евротурнирите. Сделката представя още една интересна тенденция – футболните клубове да наемат специализирани агенции, които да оценяват потенциалния финансов принос на отделен играч към отбора и да вземат трансферни решения.

Все повече клубове възприемат този аналитичен подход. Компании като 21st Club, британски футболен консултант, който съветва собствениците на „Евертън“ и „Суонзи“ за извършваните от тях трансфери, все по-често си партнират с големите клубове. Те включват футболни експерти, статистици, счетоводители и други, които изготвят детайлна оценка за играчите. Други клубове като „Ливърпул“, „Арсенал“, „Манчестър сити“ и „Байерн“ (Мюнхен) инвестират в анализаторски екипи, работещи към самите клубове, и смятат, че са възприели подобни методи, за да оценят и настоящите си футболисти.

Анализаторските екипи определят относителния принос на играчите към отборите, между които се извършва трансферът, като се оценяват резултатите от миналото на всяка от страните. Например важен показател са общите минути, прекарани на терена, базирайки се на предположението, че мениджърите избират най-добрата възможна комбинация от футболисти. Отчитат се и редица други фактори като броя на головете и асистенциите, добри отигравания и други. Обикновено оценката на един играч се прави и на база сравнение с този, когото очаква да замести.