Сподели новината.

Месец преди крайния срок за получаване на оферти агенция „Пътна инфраструктура“ прекрати най-голямата пътна обществена поръчка в момента – за строителство на тунел „Железница“, който е част от автомагистрала „Струма“, и е на стойност на 250 млн. лв. без ДДС. Причината са промени „в движение“ на изисквания за предишен опит и технически възможности на кандидатите, които според Агенцията за обществени поръчки не позволяват тя да продължи, без да се наруши законът.

Това е втори провал на пътната агенция по търга за тунела. През април процедурата бе спряна заради безпрецедентно изчезване на документи от оферти на участници. Досега виновници не са посочени. Месеците след това ведомството подготвяше новата поръчка, като я раздели на 3 части – тунел и магистралния път преди и след него. Явно задачата не е била изпълнена перфектно, щом се е наложило прекрояване в ход. Спирането ще значи поредно забавяне със седмици, ако не и месеци. А отлагането подлага под риск всички еврофондове за магистрала „Струма“. Другият силно забавен участък е през Кресненското дефиле.

Втори фалстарт

В началото на септември агенция „Пътна инфраструктура“ поднови обществената поръчка за строителство на тунел „Железница“, който е част от магистрала „Струма“ и се намира между Благоевград и село Крупник в района на Симитли. Търгът е на обща стойност 250 млн. лв. без ДДС, което го превръща в най-големия пътен обект в момента. Този път поръчката за трасето, което е с дължина 4.40 км, бе разделена на три позиции – строителство на открит път преди тунела, изграждането на самия тунел „Железница“ с дължина 2 км, както и на пътя след него.

Данните в Регистъра на обществените поръчки показват, че на 19 септември агенция „Пътна инфраструктура“ е направила промени в заданието, включително изисквания за доказване на предишен опит и технически възможности на кандидатите, както и на вида документи, с които се доказват те. Например първоначално се е изисквало от фирмите – кандидати по една от позициите, да имат предишен опит със строителство на мостово съоръжение, което е с минимална площ 1000 кв.м и габарит Г25.50 м. Това правило впоследствие се променя – изисква се минимален опит със строителство на мостово съоръжение от 2000 кв.м и с „единичен отвор, не по-малък от 17 метра“. Това е дало повод на Агенцията за обществени поръчки да констатира, че с изменението се променя кръгът на заинтересованите от поръчката лица, а отделно от това други промени са довели до неяснота по какви критерий ще се класират участниците в поръчката. Така Агенция „Пътна инфраструктура“ решава да прекрати поръчката на 29 септември, което е вторият провал на тази процедура. Обяснението на агенцията – не искаме да рискуваме финансова глоба по поръчката от Брюксел. Липсва обяснение от АПИ защо се е наложила промяна по търг, който агенцията готви от месеци.

Първоначално изборът на строител на съоръжението трябваше да бъде приключен през пролетта, но в началото на април тогавашното служебно правителство прекрати процедурата. Поводът беше изключително притеснителната констатация, че са изчезнали документи от офертите на два кандидата в търга, част от които са били открити в дома на външния оценител в поръчката Стефан Гайтанджиев. Към днешна дата не е известно докъде е разследването по случая, водено от Софийската районна прокуратура.

Проблемно забавяне

Строителството на тунел „Железница“, който ще бъде с дължина 2 км и ще е почти двойно по-дълъг от най-дългият в момента тунел „Витиня“ на магистрала „Хемус“, се финансира с европейски средства по програма „Транспорт“. Той е част от изграждането на магистрала „Струма“ и трябва да бъде завършен най-късно до 2023 г., за да се получи европейското финансиране. Сложното съоръжение първоначално се планираше да бъде строено за 1400 дни, но този срок впоследствие бе намален на около 1000 дни заради забавянето в избора на изпълнител.

Към този момент не е ясно кога ще бъде пусната наново поръчката, нито с какви срокове. Пред mediapool.bg министърът на регионалното развитие Николай Нанков обяви, че очаква още следващата седмица агенция „Пътна инфраструктура“ да коригира допуснатите неточности и поръчката да бъде пусната отново. Ще бъде изчакан срокът за обжалване на прекратяването, който е 10 дни.

„АПИ има готовност веднага след влизане в сила на решението за прекратяване на поръчката да процедира провеждането на нова процедура“, се казва в съобщение до медиите. В отменения търг за оферти беше даден месец и половина, заради сложността на съоръжението вероятно отново