петък, март 29, 2024

България изнесе рекордно много стоки – за 46 млрд.лв

Date:

Сподели новината.

Продажбите на български стоки на чуждите пазари през 2016 г. нарастват по-бавно спрямо миналата година, но за сметка на това се увеличава делът на продукцията с по-висока добавена стойност за икономиката. Това показват предварителните данни на Националния статистически институт. В процентно измерение повишението през миналата година е с 2.6% (при 4% през 2015 г.).

Общата стойност на изнесените български стоки е 46.1 млрд. лв. (приблизително 48% от БВП), като две трети отиват към държави от съюза, а останалите близо 15 млрд. лв. – към трети страни.

Забавянето на ръста тази година не е неочаквано. То дойде от недоброто представяне на експорта извън ЕС. През първото полугодие имаше месеци, в които спадът достигна двуцифрени проценти. Причината бяха както проблемите на основни партньори като Китай, Турция и Русия, така и по-ниските цени на петрола и металите.

Трендът се обърна през есента, но увеличението не бе достатъчно. Така износът към трети страни намалява на годишна база с 5.9% през 2016 г. В същото време експортът към ЕС, който е основен пазар за българската продукция, нараства със 7.2% за годината.

Машините изместват горивата

През 2016 г. за пръв път от около десетилетие износът на машини, апаратура и части за тях изпреварва като стойност горивата. Резултатът донякъде се дължи на по-ниската цена на петрола, но, от друга страна, експортът на стоки с добавена стойност расте през последните години.
Общо изнесените електрически машини, материали и части за тях са за 4.5 млрд. лв. (ръст от 3.5%). Стоките с най-висока стойност в тази категория са жици и кабели (916.4 млн. лв.), части за апаратура и уреди (558.6 млн. лв.) и апаратура, свързана с електрически вериги (418.2 млн. лв.). Горивата остават на второ място с 4.3 млрд. лв. (спад от 12%), като сумата идва основно от продажби на нефтени масла и масла от битуминозни материали (2.95 млрд. лв.).

В същото време обаче интерес предизвиква друга група стоки. Половината от растежа през годината се дължи на продажбите на “Специфични стоки и движения” (1.3 пр.п.), които като сума се равняват на 1.7 млрд. лв. за 2016 г. НСИ няма подробна разбивка на тази категория, но тя е аналог на “Други разнообразни готови продукти” по Стандартната външнотърговска класификация (SITC). В методологията на SITC пък се вижда, че в нея влизат оръжия и боеприпаси, произведения на изкуството, други пластмасови артикули, печатни издания и други. Увеличението е с близо 600 млн. лв. спрямо предходната година.

Износът отива основно към ЕС

Най-големият търговски партньор на България продължава да е Германия, и то с голяма преднина – стойността на изнесените стоки е близо 6.3 млрд. лв., като това е увеличение с 11.1% спрямо 2015 г. (626.1 млн. лв.). Най-голяма част от тази сума заемат електрическите машини и апарати, материали и части за тях (876.8 млн. лв.). Германия е следвана от Италия (с 4.2 млрд. лв.), където водещи стоки в износа са мед и изделия от мед (695.6 млн. лв.), а на трето място е Румъния (4 млрд. лв.), към която 10% от експортните стоки са механизми, машини и други.

От най-големите десет експортни дестинации, които обхващат 62% от целия износ на страната към чужбина, само една е извън ЕС – Турция (3.7 млрд. лв.). Близо една трета от продажбите на български стоки в южната ни съседка са на минералните горива и масла. В същото време обаче стойността на експорта намалява през 2016 г. спрямо предходната година с 5.9%, или с 229.6 млн. лв.

Търговското салдо за годината е отрицателно – внесените в страната стоки надвишават изнесените с 2.48 млрд. лв. То обаче е почти двойно по-малко в сравнение с 2015 г. Свиването на разликата е основно заради по-силния износ към ЕС и по-слабия внос от трети страни.
Медта е двигател през декември

Експортът на България към страните от съюза е нагоре с 12.8% на годишна база през последния месец на 2016 г., показват предварителните данни на НСИ. Основен двигател на този ръст е по-силният експорт на мед, като увеличението се дължи както на по-високата цена на метала, така и на повишение в количествата на годишна база. В резултат на това стойността на продажбите на мед и изделия от мед нараства и вдига общия износ (3.5 пр.п.). Принос имат също така продукти на химическата промишленост (2.6 пр.п.) и минерални горива и масла (2.4 пр.п.).

В същото време обаче данните показват съществен спад в износа на семена, плодове и житни растения. Повече от двойно по-малко продажби на български плодове и семена са реализирани в рамките на съюза, като през декември сумата пада до 31.3 млн. лв. За сравнение – през декември 2015 г. стойността бе 72.9 млн. лв. Аналогична е ситуацията с житните култури, които намаляват с една трета спрямо година по-рано. Двете групи заедно имат отрицателен принос към растежа на износа – 3.2 пр.п.
8.7% ръст на годишна база през януари

Продажбите на български стоки в чужбина забавят ръста си през първия месец на 2017 г., показват предварителните данни на НСИ. За януари експортът на България към ЕС е 6.6%, а към трети страни е 12.7% на годишна база, което е значително по-ниско от нивата на растеж през последните месеци на миналата година. Така износът започва годината с 8.7% по-високи продажби в чужбина спрямо година по-рано. Най-голям ръст на годишна база отбелязва експортът на минерални горива и масла (73.8%), който достига 410.8 млн. лв. през януари и допринася с 15 пр.п. към повишението за месеца. А най-голям спад има при “Разнообразни готови продукти” (36.3%), които имат отрицателен принос от 59 пр.п. Най-големи търговски партньори на страната към януари 2017 г. извън рамките на съюза са Турция (348 млн. лв.), Египет (131.1 млн. лв.) и Китай (102.4 млн. лв.).

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Украйна порази още един руски военен кораб

Украйна удари с ракета десантния кораб "Константин Олшански". Това...

МФ публикува за обществено обсъждане Закона за въвеждане на еврото

Министерството на финансите публикува за обществено обсъждане проекта на Закон...

ТЕЦ “Марица-изток 3” съкращава 30% от персонала си

ТЕЦ "Контур Глобал Марица-изток 3" преминава към сезонен принцип...

Фалира завод в Добрич

Bъзcтaнoвявaнeтo нa дeйнocттa нa пpeдпpиятиeтo нa "KCEЛA Бългapия" EOOД в...