петък, май 3, 2024

Видин, мостът и излъганите надежди

Date:

Сподели новината.

Преди 10 години започна строежът на Дунав мост 2. Мостът, на който хората от Видин възлагаха множество надежди. Той трябваше да съживи местната икономика, да донесе инвестиции и нови работни места. Защо това не се случи?

На 14 юни 2013 бе открит “Дунав мост 2” – вторият мост между България и Румъния. Съоръжението над река Дунав свързва българския Видин и румънския Калафат и днес през него преминават огромни потоци от товарни, тежкотоварни автомобили, леки коли и влакове. А също: колоездачи и пешеходци.

Надминати са дори и най-смелите прогнози и очаквания. Това е предпочитаният път към Европа, особено от турските превозвачи. Трафикът е огромен, а приходите за последните девет месеца например надхвърлят 20 млн. евро. Така би могла да звучи една безпристрастна и обективна оценка. Или справка, зад чиито редове остават скрити десетки истории, преживявания, надежди, разочарования и оценки на хората, които живеят край моста. Които са работили за изграждането и популяризирането му, които и сега са “в сянката” на огромното съоръжение.

Разочарованието на местните хора

По пътя към моста има безкрайна опашка от тирове. Шофьорите са излезли, облегнали са се на мантинелите и чакат. С километри тук няма “човешко място”. Нито пейка, нито павилионче за храна и напитки, нито тоалетна. Просто нищо. За струпването на камиони има повече от една причини – българските и румънските гранични екипи са малобройни, щатът не отговаря на капацитета на пункта, хората работят на ръба на силите си, отворен е само един пропусквателен коридор от всичките пет. Все още не е изграден измервателният кантар, май и защото не е предвидено мястото му. А иначе проверките не са задължителни, но заради бежанците се извършват щателно. Товаропотокът изпреварва инфраструктурата, мостът не е километриран и включен в републиканската пътна мрежа, по тази причина в подстъпите на града и край пътя и днес – 10 години след началото на строежа му и над 3 години от пускането му в експлоатация – все още не може да започне строежът на обслужващите зони.

Местните хора са по-скоро разочаровани. За тях мостът е по-скоро абстрактен, те не го припознават като свой. Той не е свързан с поминъка и всекидневието им. Пътят преминава встрани от града, икономическото оживление така и не е дошло, а и те вече не вярват, че ще го дочакат. За да преминат по моста с кола и да отидат до Румъния трябва да платят 12 лева в едната и още толкова в другата посока. Затова и те предпочитат да се разхождат до Сърбия, в Зайчар, където е “много оживено, гостоприемно” и могат да напазаруват “евтино истинско сирене, месо и зеленчуци”.

И все пак: мостът е абсолютно необходим. В това е убедена и местната журналистка Ирена Данаилова, която познава всички проблеми, свързани с моста от началото на изграждането до работният му ритъм днес. Железопътният транспорт и за хора, и за товари, според нея, не е “доизмислен” и на практика е почти неизползваем. Тя вижда и някои от недостатъците в работата на испанската фирма-строител, които налагат чести ремонти поради непредвидените особености на климата: още първата зима стълбовете на осветлението се прекършват от студа, асфалтът се нагъва през лятото. От директора на моста по техническите въпроси инж. Владимир Андреев обаче научаваме: “Съществува фонд за поддръжка и ремонтни дейности. Извършва се ежегоден технически одит на съоръжението, което засега е в перфектно състояние.”

Мостът нощем Мостът нощем

Забравеният Видин

Цялостното изграждане на моста Видин-Калафат е проследено и описано в книга от Соня Мачорска, пиар на моста в продължение на пет години. И днес тя продължава да говори за моста с много емоции. Според нея, той трябва да си има име и то трябва да бъде “Бонония”, а не скучното “Дунав мост 2” . Древно име за един древен път. “Не може мост без име”, вълнува се Соня и разказва, че е изпратила предложението си до десетки институции, но нито една от тях не се е вслушала в него. След завършването на моста, Соня Мачорска е обзета от идеята да се построи музей, за който е събран достатъчно материал. Място и интерес има, казва тя, но и това се оказва неосъществимо. Соня Мачоска разказва, че по време на строителството са идвали туристи от цял свят, телевизионни екипи, студенти. Любопитството навремето е било огромно. А днес? Днес мостът сякаш е забравен. Както и целият видински регион. Как иначе да си обясним факта, че до моста все още няма нормален четирилентов път?

Впрочем, около изграждането на този мост има и куп други въпроси, които чакат своя отговор. Например тези: Защо испанската фирма е плащала на своите специалисти и работници шест пъти повече, отколкото на българските? Защо строителството се е оскъпило толкова, та е надхвърлило цената, предлагана в началото от германо-френския консорциум? Защо тъй жадуваното съживяване на икономиката така и не дойде? И още, и още…

Източник- Дойче Веле

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Апокалипсис на Острова: Разрушени сгради и повредено метро, само за една нощ

Невиждана от години буря е ударила Обединеното кралство тази...

Средна Европейска Класа започва срещи за формирането на широко надпартийно обединение

След всички предложения, които бяха отправени към Средна Европейска...

Курсът на еврото продължава да се понижава

Курсът на еврото днес продължи да се понижава, след...

На вниманието на шофьорите! Специализирана полицейска операция на територията на Област Бургас

Специализирана полицейска операция за контрол на пътното движение се...