неделя, юни 22, 2025

Когато в Ловеч се произвеждаха самолети

Date:

Сподели новината.

Самолети „Врабец” и „Синигер”, мотоциклет „Балкан”, автомобил „Москвич”, велосипед „Балкан”.

На самолетите повечето надали сме летели, но колело балканче, всеки е карал. В следващите редове в накратко ще ви разкажем за мястото, където се произвеждаха тези возила.

През 1938 г. отпада 20-годишното ограничение, наложено от Ньойския договор, и българската войска получава правото да притежава бойни самолети. Командването на въздушните войски решава да създаде модерна самолетна фабрика, в която да се съсредоточи българското самолетостроене на едно място, като създаде център извън столицата, разработващ и произвеждащ летателни апарати, по качество и количество съответстващи на най-добрите европейски образци. Специална комисия избира терен за фабриката. В Ловеч новината за построяването на завод не е посрещната с въодушевление поради това, че ще бъдат изкупени земеделски земи за построяването на завода. С последователност и упоритост кметът убеждава гражданите, че такъв завод ще създаде работни места, ще издигне интелектуалното ниво на града. Сградите се строят по проекти на полски инженери, строили подобни съоръжения в Полша. Новият завод за производство на самолети е наречен Държавна самолетна фабрика (ДСФ).

В Държавната самолетна фабрика са произвеждани следните типове самолети:

„ДАР-9“ „Синигер“ е произведен през пролетта на 1943 г. В 3 последователни серии са построени 40 броя самолети. „АВИА-135“, чехословашки изтребител — доставен на части. „ДАР-10“ е замислен като дивизионен разузнавач. Това е високоскоростен моноплан, маневрен, със сигурно управление, бързо набиращ височина. „ДАР-10Ф“ е разработка на инж. Ц. Лазаров. С двигател „Фиат“ самолетът има скорост 460 km/h и притежава качествата на много добър многоцелеви самолет — за разузнаване, за щурмови действия, за бомбардиране (хоризонтално и с пикиране), за въздушен бой. „Лаз-7“ и „Лаз-7М“ – Самолетът е конструиран от инж. Лазаров и колектива му от конструктори. Моноплан, долноплощник, предназначен за първоначално обучение и квалификация на щурмани и военни пилоти. Това е изключително успешен самолет и е най-масово произвежданият самолет в България — 160 броя „Лаз-7“ и 150 броя „Лаз-7М“. „Лаз-8“ е четириместно въздушно такси. Изработен е само прототип в чест и като подарък от самолетостроителите на провеждащия се конгрес на Българската комунистическа партия през 1948 г.

След края на Втората световна война Държавната самолетна фабрика (по-късно: Завод 14) в Ловеч остава единственото предприятие в страната, което произвежда самолети, след като авиационната фабрика в Казанлък е пренастроена за друго производство през 1947 г. Паралелно с дейността на завода върви и обучението на авиоинженери в софийската Държавна политехника, което продължава до 1954 г. Тогава е взето решение за окончателно закриване на самолетното производство в България.

Мотоциклети

Балкан е марка български мотоциклети, произвеждани в Ловеч в периода 1958-1975 г. с 3 различни кубатури на двигателя – 50, 75 и 250 куб. см.

Първият „Балкан 50“ е мотопед. Максималната скорост е 80 км. в час, средният му разход е 2,5 л на 100 км.

През 1957 година от конвейера на ловешкият завод ВМЗ слиза първият български мотоциклет който носи името ,,Балкан модел М-1. Няколко години по-късно от конвейера слиза вторият мотоциклет Балкан М-2. Максималната скорост на всичките модели с 250 кубиков двигател е около 110 км/ч, те са се произвеждали от 1957 г. до 1971 г.

Велосипеди

Велосипедите произвеждани в завода са няколко модела. Предимно това са детски велосипеди, с помощни колела, юношески в дамски и мъжки вариант, както и за възрастни отново в два модела, според пола. След 1990 г. завода започва да произвежда и т.нар. „бегачи” – велосипеди със скорости и станалите популярни младежки велосипеди за екстремно каране по модел на немските BMX.

Леки автомобили

Към края на 1950-те години в тази атмосфера на висока техническа култура и професионализъм се заражда идеята за разработка на български лек автомобил, като целта е евентуалното усвояване на това престижно и перспективно производство да оформи основния профил на бившата авиационна фабрика.

Предварителната подготовка за създаването на първия прототип започва в края на 1958 г. По същото време в двора на завода има лек автомобил Volkswagen, чийто двигател и шаси са използвани за образец. Към процеса на предварителна подготовка се включват и специалисти от „Завод 12“ в София, които успяват да изработят абсолютно идентично и най-важното функциониращо копие на предоставения им оригинален двигател (след 1956 г. производството на всички двигатели за мотоциклетите „Балкан“ е възложено именно на „Завод 12“).

Пикапи и микробуси

Паралелно с лекия автомобил е изработен и прототипът на лекотоварен автомобил, базиран на Volkswagen Transporter, чийто дизайн е почти идентичен с оригинала. През септември 1960 г. един от леките автомобили и пикапът са изложени на открита площ на територията на Международния мострен панаир в Пловдив с надпис „Произведено в България“. През пролетта на 1962 г. в Ловеч отново е поставен на обсъждане въпросът за евентуалното производство на лекотоварен автомобил. Целта е до 6 месеца да бъдат напълно завършени прототипите на лекотоварен автомобил и микробус с идентична предна част, които да се представят на юбилейния 20-ти поред мострен панаир в Пловдив.

През 1962 г. усилията на конструктивния отдел са насочени към създаването на лекотоварен автомобил с полезен товар 800 кг и малък автобус със 7+1 места на основата на съветските автомобили „Волга“ и „Москвич“. Пикапът е изцяло произведен в Ловеч, но за каросерията на 11-местния микробус е направено работно посещение в автобусния завод „Чавдар“, Ботевград, който тогава е единственото специализирано предприятие за производство на автобусни каросерии.

Двата модела са показани в Пловдив през септември 1962 г. под името „Балкан Т800“, като тяхното представяне отново минава при огромен успех, подкрепен от няколко възторжени статии в наши и чужди специализирани издания. През април 1963 г. е завършена нулева серия от още 3 лекотоварни автомобила, чиято товарна платформа е направена от дърво за разлика от първия прототип, при който е метална. Изпитанията преминават успешно и предложеният план за серийно производство на „Т800“ е одобрен на най-високо ниво, но точно тогава възниква неочакван проблем — оказва се, че руснаците не могат да произведат достатъчно комлекти от шасита и двигатели (по това време „Москвич“ все още е единственият масов личен автомобил в СССР), а ограниченият производствен капацитет на завода далеч не покрива дори нуждите на местния пазар.

Въпреки всичко проектантската дейност продължава и през 1965 г. заводът представя макет на нов, по-модерен вариант на микробус, а през 1966 г.-на фургон в мащаб 1:5.

През 1967 г. на Пловдивския панаир е показан прототипът на „Рила 700“-микробус, базиран на „Москвич 408.

Последната серия макети на микробус „Рила“ са предложени през 1970 г., но и те не получават нужното одобрение от съответните инстанции, с което работата по прототип на български микробус е окончателно преустановена.

Голямо производство, смели инженерни решения, интелигентни конструктури, трудолюбиви работници и стабилна държавна подкрепа – рецепта за български индустриален парк, произвеждащ класни продукти, останали като нарицателни имена, години след като са слезли от конвейра. Това е бил завод „Балкан”.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Провал! Пропадна фериботната връзка Бургас – Истанбул

Въпреки усилията, рекламата и многократното афиширане от община Бургас,...

Депутатите приеха нови правила за криптоактивите, разделят ги на три вида

Депутатите приеха на второ четене Законопроект за пазарите на...

Поетият нов дълг от правителството надхвърли 10 млрд. лв.

Нови 300 млн. лева заеми от вътрешния пазар изтегли правителството,...

Минималната заплата за най-ниските академични длъжности в университетите става 2780 лв.

Минималната работна заплата за най-ниските академични длъжности в държавните...