четвъртък, април 25, 2024

Как община Бургас ужили България със 167 милиона лева

Date:

Сподели новината.

Община Бургас, която се смята за отличникъкт на ГЕРБ и гордостта на управляващата партия блесна и с други “отличия”. По време на изнесеното заседание на …

Община Бургас, която се смята за отличникъкт на ГЕРБ и гордостта на управляващата партия блесна и с други “отличия”. По време на изнесеното заседание на Парламентарната комисия по еврофондовете, което се проведе в Бургас, стана ясно, че Европа е санкционирала страната със 167 милиона лева заради пропуски и нарушения по реализирането на европейски проекти. Става въпрос за седем проекта, които са били уличено от европеските експерти, и заради които са наложени санкциите. Т.е. тези 137 милиона лева е трябвало да бъдат разплатени и преведени на цънтралния бюджет, а от там и на бенефициентите. Това обаче не е направено именно заради допуснатите законови нарушения. “Отличник” и тук обаче е община Бургас. От общо седем проекта с костатирани нарушения, шест са в тази община. Основните пропуски са по отношение на провеждането на тървете, поставяне на дискриминационни отношения към фирмите-кандидатки, нарушения по усвояването и разходването на средствата и др.

На комисията стана ясно, че тепърва започва разследване защо се е стигнало до това срамно положение. Нейният председател Светлин Танчев коментира, че на този етап не иска за прави крайни заключения.”Наистина не бих искал да правя заключителни коментари по темата. Ние ще разгледаме тези контстации и ще анализираме причините за да се получи така. Освен това, ще изчакаме и становището на компетентните органи.”- каза Танчев.

Депутатът от Патриотичния фронт и експерт по европейските фондове Петър Петров каза, че един от най-големите пропуски, констатиране от европейските органи е по отношение на обществената поръчка по закупуване на автобуси по проекта за интегриран градски транспорт.”Действително тук има много големи пропуски и нарушения. Констатирани са сериозни различия при определяне на условията за провеждане на поръчката. Накратко казано, действано е по българското законодателно, а не по европейското, както задължително се изисква при усвояване на средства по европрограми.”- коментира Петров

Проектът за интегриран градски транспорт е на стойност почти 133 милиона  лева. Той е гордостта на общинската администрация и на кмета Димитър Николов. Именно при него обаче констатираните нарушеиня са най-много. Самите автобуси, които са закупени, са били със значително по-завишена стойност. Това твърди пък общинският съветник от НФСБ Георги Дражев. ” Консултирах се с мои приятели-икономисти, които имат солидни познания и опит в транспортния сектор. Според тях, цената на е поне с 40 хиляди лева по-малка. Говорим да един автобус. Доколкото знам са купени 42 и предстои да бъдат напазарувани още. Лесно може да се направи сметка, само от този търг колко са щетите за общината, а и за хазната на ЕС. Но, това е само капка в морето. Мога да кажа, че за осем години управление на ГЕРБ в Бургас се наляха над 1 милиард лева по държавни и европейски програми, а ефектът не е особено голям. Много сериозен процент от тези пари са отишли в приятелските фирми и джобове. Тези пари не генерират заетост, не стимулират икономиката, а само се преразпределят в точните посоки. Заради това Бургас толкова се харесва на управляващите. Той е златната кокошка за приятелските кръгове.”- каза Дражев.

Заместник-кметът по европейските политики и околна среда в община Бургас Атанаска Николова обясни корекциите и санкциите с лошата хармонизация по законовата и нормативната база. Това създавали разлики в критериите, които после били санкционирани от съответните органи на ЕС.

„Голяма част от финансовите корекции в Бургас са свързани с лошата хармонизация на нормативната база”, обясни  Николова. Тя уточни, че средствата, които са удържани за корекции не са загубени, а се преразпределят за други проекти.

Държавата покрива до голяма степен финансовите корекции за Бургас. Това се случва тогава, когато има проблем в законодателството, което е довело до налагането на тези корекции. „Фактът, че държавата е поела част от финансовите корекции на община Бургас означава, че ние сме си свършили достатъчно добре работата и няма злоупотреба, а има проблем, който държавата е признала и затова е поела тази корекция”, коментира още Николова.

Позицията на Атанаска Николова е обяснима, но това не променя фактите. Общината беше санкционирана още преди четири години за изпълнението на проекта за реконтрукция на ларгото, както и за ремонтните дейности в ЦГЦ и Морската градина. Тогава проектът беше на стойност 11 милиона лева, а наложената санкция от ЕС – 760 хиляди лева. И преди четири години този факт бе скрит и неглижиран от управата на общината. Сега санкциите са много по-големи, а за золумите на местните дерибеие ще трябва да плаща държавата, т.е- всички българи.

Самият проект за интегриран градски транспорт е на път да се превърне в най-големия провал на това управление на града. Огромните километри велоалеи създават вече страховити трудности на пешеходци и колоездачи. Те са прокарани на най-неподходящите места, а освен всичко друга, изпълнението им е много евтино и калпаво. Ремомните по улиците на града продължават вече повече от година и половина, като са изпуснати всякакви срокове. Те създадоха невероятен хаос сред водачи на МПС-та и пешеходци, а пътуваните с градския транспорт стана ад. В последните няколко месеца пък комплекссд “Славейков” се превърна в непроходима строително площадка в неговата централна част по булевард “Тракия”. Ремонтите там продължават шест месеца, а краят не се вижда. Жителите на комплекса са бесни от тромавата работа и настояват за по-енергични действия. Върхът на накадърния начин на работа удари на 6 септември -неделя, когато багер на една от фирмите-изпълнителки скъса магистрален водопровод. Това остави целия комплекс без вода за над 6 часа. При температури от 34-35 градуса, точна навръх националния празник. Водата беше пусната около 17,30 часа привечер, но хората беснееха заради поредната глупост сътворена от изпълнителите на проекта.

Очаква се при неговото завършване да се създаде и тежка криза за паркоместа. Това е така, защото голяма част от автомобилите, които паркират по в десните ленти на булевард “Тракия”, ще бъдат изместени заради скоростното платно. Така около 500 автомобила в Славейкво ще трябва да си търсят нови места за паркиране. Това ще създъде нова криза в 40-хилядния комплекс. И тук говорим само за “Славейков”…….

 

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

ИЗВЪНРЕДНО: СЕК прекратява участието си в коалицията ПП-ДБ

Средна европейска класа прекратява участието си в коалицията ПП-ДБ....

Какво се случва с язовир Камчия, сухата зима го изпразни

Сухата зима тази година повдига въпроса налице ли е нова...

Кметът на Карнобат: Все още не е открит източникът на миризмата от завода

Все още не е открит източникът, който причинява силната...

Бургас търси млади кадри за своите топ туристически обекти

И този сезон недостигът на кадри в туризма е много...