събота, април 20, 2024

Продават водка, разредена с чешмяна вода по морето

Date:

Сподели новината.

Комисията за защита на потребителите (КЗП) е взела 30 проби за алкохол от баровете по морето, съобщи вчера на пресконференция председателят на КЗП Димитър Маргаритов. Имало случаи на разредени напитки или пък такива, при които съставът показва ниско качество. Не е открит обаче опасен за здравето на потребителите алкохол.
Като цяло по отношение на туристическия сезон, който все още върви, Димитър Маргаритов каза, че “сезонът е добър и относително спокоен”. Имаме около 20% ръст на туристите и е важно да задържим тези хора, коментира Маргаритов. Въпреки това проверки на комисията по Черноморието са засекли и различни други нарушения.
От началото на годината КЗП е направила над 6 хил. проверки в туристически обекти. Съставени са 537 акта, а 107 обекта са били временно затворени заради измами с категоризацията. По Черноморието са проверени близо 2400 туристически обекта, като нарушения има в 6 до 8% от случаите. Затворени са временно 13 обекта без категоризация. Нарушенията по морето са липса на менюта в заведенията, разминаване между категория и предоставяни услуги, липса на ценоразпис за нощувките и предоставяните услуги от хотелите, липса на задължителна информация в договорите за организирани туристически пътувания.
През лятото КЗП е забранила 30 нелоялни туристически практики. Пример за такъв случай е къща за гости, която се е представяла за семеен хотел, или пък заведение, в което цените на касовата бележка били по-високи от тези в менюто. Туроператор пък обещал да настани туристи в тризвезден хотел, а те се озовали в бунгало.
КЗП проверява усилено и магазините покрай морето, тъй като туристите в последно време предпочитали да отсядат в апартаменти и сами да си готвят. Откритите нарушения са например на касите да се маркира по-висока цена, отколкото е посочено на етикета на щанда. Затворен е един аквапарк заради нередовни документи за пързалките.
Игнат Арсенов от Европейския център за защита на потребителите, който е част от КЗП и решава жалби срещу търговци в други страни, заяви, че при него са получени близо 500 жалби. Около 140 са срещу авиокомпании заради закъснели или отменени полети, както и за забавен багаж. Той даде пример за разрешени случаи в полза на потребителите. В първия случай след резервация на хотел в Чехия и предплащане на 75 евро капаро с кредитна карта потребителят бил известен от хотела, че резервацията е отменена, но парите не били върнати. Това станало след намесата на Европейския център за защита на потребителите. Във втория случай семейство било компенсирано с 1250 евро за забавяне на полет от Кипър до България с повече от 4 часа, плюс 70 евро за консумираните на летището храни и напитки. Авиокомпанията обяснила закъснението със стачка, каквато обаче в този момент нямало.
70% от подадените в КЗП жалби са разрешени в полза на гражданите, заяви още Димитър Маргаритов. Той посочи, че общо от началото на годината жалбите на недоволни потребители в комисията са близо 13 600. 40% от оплакванията са срещу мобилни оператори, 21% за рекламации на техника и битови уреди и 20% заради енергийни и ВиК оператори. Към 10 на сто от жалбите са по повод дейността на онлайн търговци. През септември КЗП ще проверява стоките за ученици и продажбите на зимни гуми за автомобилите.

Комисията съди три банки за “франковата задлъжнялост”

 

КЗП съди трите банки, отпускали ипотечни кредити във франкове. Това каза представителят на комисията Константин Райков. Казусът, станал известен като “франкова задлъжнялост”, обхваща клиенти на финансовите институции, които са теглили ипотечни кредити във франкове. Впоследствие обаче кредитите им значително се оскъпяват, след като валутата поскъпва. По думите на Райков, след като преговорите за промяна на тези клаузи не са били успешни, контролният орган е завел колективни искове срещу всяка една от банките.
Той съобщи още, че комисията започва проверки на банки и небанкови финансови институции за отпусканите онлайн кредити. Ще се проверява дали потребителите получават пълна и прозрачна преддоговорна информация, какви са формулярите за предоставяне на заемите, дали клиентите разполагат онлайн със споразумение за отказ от договорите в 14-дневен срок. От 2 октомври КЗП ще проверява и дали финансовите институции са се привели в съответствие с промените в Закона за кредитите за недвижими имоти за потребители. Той припомни, че законът променя изискванията за предоставяне на обща информация за кредитите, описва как се предоставят индивидуални съвети срещу заплащане, въвежда правила за изписването на лихвата в рекламите на ипотечни кредити, въвежда 14-дневен срок за размисъл, в който потребителят да си изчете внимателно договора. Тази година КЗП е анализирала 45 договора с общи условия на банки с общо 3800 клаузи, от които 351 са били неравноправни. От анализираните 351 клаузи на небанкови финансови институции неравноправни се оказали 26 клаузи.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Опустошението на Видин

Поначало когато Ви разказваме за интригуващото минало на българската...

Изграждат голяма фабрика край Нова Загора

Нова фабрика за производство и бутилиране на обогатена с...

Вълна от рокади в енергетиката

С решение Съвета на директорите (СД) на "Български Енергиен...

Банките в България с нова вълна на повишение на таксите

Банките в България отново повишават таксите по своите услуги,...