сряда, април 24, 2024

ПОЗОР! Тунелът край Кресна по-скъп от шампиона Лердал

Date:

Сподели новината.

Логично е да се запитаме, как се правят и колко струват тунелите по света.

Логично е да се запитаме, как се правят и колко струват тунелите по света. Най-дългият и труден за строителство тунел в света е Лердалския в Норвегия – цели 24,5 км. Той свързва градовете Лердал и Еурлани и е част от магистралата Е 16 от Осло за Берген. По официални данни уникалното съоръжение е струвало 120 млн евро. Тунелът е открит през 2000 година от норвежкия крал Харалд Пети. Сметката е проста:

Лердалски тунел, Норвегия: 24,5 км – 120 млн евро   –   1 км. = 4 898 млн евро.

Кресненско дефиле, България:  2 км – 125 млн евро.   –   1 км = 67,5 млн евро.

Близо 14 пъти по-скъпо от тунела в Норвегия. Планинският район, където е пробиван Лердалския тунел достига височина 1600 м, в района има падащи камъни, свлачища и места, които са укрепвани с хиляди тонове бетон. Северният климат създава допълнителни трудности с огромен депит на подпочвени води при топенето на снеговете. За тях са изкопани и облицовани специални водохващания. Самият тунел е известен с високата си степен на безопасност. В него има 15 разширения/обръщала за автомобилите, оборудвани са специални аварийни станции на всеки 250 метра, както и отбивки за почивка. За първи път в света там е инсталирана ултрамодерна система освен за вентилиране, но и за изчистване на въздуха от автомобилните газове. Пътни дизайнери са реализирали проект с цветове и осветление, които поддържат добро настроение у пътуващите.

Тук някъде едни 250 млн ще се отчетат с тунел…

Нашите управляващи ще контрират, че не те, а инфлацията през тези 14 години диктува космическите цени у нас. Само че по данни на Централната банка на Норвегия през последните 15 години инфлацията в страната е средно 2,4%. Освен това средната заплата в страната е 4730 евро, а в сектора “Пътно строителство” – 6100 евро. У нас тя е около 400 евро. Така че Норвегия има най-дългия и труден тунел в света, а ние ще сътворим най-скъпия. Най-дългия тунел в Азия е японския Чжунаншан – 18 километра. Открит е през 2007 г. Строителството му е струвало 144 млн долара или 8 млн долара на километър. Наричат го произведение на архитектурното и дизайнерското изкуство. В него има включително “прозорци” за психологическо успокояване, през които се виждат дървета и облаци. Хиляди туристи минават през него само за да се любуват на уникалното съоръжение.

Японският шампион грее като картина

Един приятел твърди, че е готов да се обзаложи, че ще познае на 99,3% кои фирми или консорциум от фирми ще лапнат милионите за строителството на тунела в Кресненското дефиле. Няма кой да му се върже обаче, защото всички знаят. Павлова и Борисов също, дори на 100 процента. Знаят и разпределението на милионите по хранителната верига

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

ИЗВЪНРЕДНО: СЕК прекратява участието си в коалицията ПП-ДБ

Средна европейска класа прекратява участието си в коалицията ПП-ДБ....

Изграждат голяма фабрика край Нова Загора

Нова фабрика за производство и бутилиране на обогатена с...

Общинските съветници от ПП СЕК подкрепиха създаването на „Фонд за развитие на Летище Бургас“

Очаквано, общинските съветници от Средна Европейска Класа категорично подкрепиха...

Партия Средна европейска класа няма да подкрепи правителство начело с премиер от ГЕРБ

От самото създаване и реализирането на идеята и коалицията...