четвъртък, април 25, 2024

Най-важният човек в петролния бизнес у нас обясни цените на горивата

Date:

Сподели новината.

Валентин Златев рядко се появява пред медиите.

Валентин Златев рядко се появява пред медиите. Генералният директор на „Лукойл България” управлява бизнеса с най-големите годишни приходи в страната – за миналата година в размер от 3.297 милиарда евро, а компанията му е на 36-то място по големина в Централна и Източна Европа. По негова информация рафинерията в Бургас задоволява 67-70% от търговията на едро в страната, както и 80% от търговията на дребно с горива. През уикенда той взе участие в Пловдив в среща на „Българската петролна и газова асоциация”, чийто председател е. В нея членуват по-голяма част от петролните компании, представени у нас. По собствените им думи те управляват общо 1200 бензиностанции в България. Екипът на Money.bg също посети годишната среща, за да разбере какви са проблемите на бранша. А те са два основни: сив сектор и непредвидимост от страна на държавата. „Има много сериозни количества от нелегални горива”, обяснява Валентин Златев. Според него в България нерегламентираният внос личи от приходите за държавата по формулата на пазара „60/40” – 60% вътрешно производство, 40% внос на горива.  1.238 милиарда лева за приходите от акциз за произведеното гориво в България, докато 380 милиона лева е платеният акциз за внесеното. „Проста сметка показва, че при данъците съотношението не е като при пазара – 60 на 40”, казва Златев. Той е категоричен – сивият сектор се крие зад понятието „ведомствени бензиностанции”. Това са онези пунктове за зарежда, предвидени за земеделски и други производители, които да ползват гориво на преференциални цени с намален акциз. Те обаче продават и на всякакви други потребители, коментират от БПГА. Цялото ръководство на асоциацията застана зад тезата, че законодателството и държавата позволяват неравнопоставеност на пазара на горива. Освен продажбата на тъмно се осъществява и внос на тъмно. „Разликата идва, ако спестиш едни 1000 лева”, казва Златев, имайки предвид акциза и ДДС-то на тон вносно гориво. Как това обаче се отразява върху цените на бензина и дизела у нас? Златев направи ясна разчет кои компоненти включва цената на литър при двата вида гориво. Ето ги и тях:

Бензин

  • 51.8% – акциз и ДДС
  • 26.2% – нефт
  • 6.2% – преработка
  • 2.4% – био добавка
  • 12.2% – маркетинг и дистрибуция
  • 1.1% – печалба

Дизел

  • 49% – акциз и ДДС
  • 23% – нефт
  • 2.5% – био добавка
  • 6.3% – преработка
  • 13% – маркетинг и дистрибуция
  • 0.7% – печалба

Според Златев, когато спестиш от най-големия разход на литър, а именно данъците, цената лесно става значително по-ниска от средната за пазара. “Има ли картел в България?”, попита риторично той. И отговори: “Да, нашите цени са еднакви, но така е в цяла Европа – до 10 евроцента разлика”. 

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

ИЗВЪНРЕДНО: СЕК прекратява участието си в коалицията ПП-ДБ

Средна европейска класа прекратява участието си в коалицията ПП-ДБ....

Изграждат голяма фабрика край Нова Загора

Нова фабрика за производство и бутилиране на обогатена с...

Общинските съветници от ПП СЕК подкрепиха създаването на „Фонд за развитие на Летище Бургас“

Очаквано, общинските съветници от Средна Европейска Класа категорично подкрепиха...

Партия Средна европейска класа няма да подкрепи правителство начело с премиер от ГЕРБ

От самото създаване и реализирането на идеята и коалицията...