четвъртък, май 2, 2024

Мистериозен концесионер на Пристанище Видин-юг

Date:

Сподели новината.

С решение на Министерския съвет от 30 ноември една новосъздадена фирма взе концесията на пристанище “Видин-юг”. Дружеството “СКМ Порт Видин” ще експлоатира пристанището през следващите 35 години срещу скромна годишна такса от 8 хил. лв. Новият концесионер планира да пригоди пристанището за товар на зърнени култури освен на въглища, както досега, коментираха за “Капитал” от “СКМ Порт Видин”.
Новият концесионер е свързан с Кирил Малчиковски, собственик на “Гранд казино Видин”, който според видински медии през 2008 г. е бил осъден за незаконен износ на прекурсори, които могат да се ползват в амфетамини. Северната част на пристанището се държи от параходство “Българско речно плаване”, част от групата “Химимпорт”.
Изгодни условия и инвестиционни намерения
“Първото, което ще направим, е да възстановим и изградим открити и закрити складове и силози”, обясни за “Капитал” Мариян Иванов, изпълнителен директор на дружеството концесионер. “СКМ Порт Видин” планира да разшири досегашното предназначение на пристанището и да го пригоди и за транспорт на зърнени култури. “Познаваме почти всички зърнопроизводители в района. Няколко големи европейски и световни компании проявяват интерес”, допълни още Иванов.
Пристанищен терминал Видин-юг е разположен върху площ 48 дка. Предназначен е за прием и съхранение на насипни и генерални товари, които не изискват специални условия за обработка. Основният товар до момента са били въглища.
Концесионерът се задължава да инвестира 3.74 млн. лв. за целия срок на опериране – 35 години. Преди четири години, когато пристанището беше взето на концесия от ТЕЦ “Свилоза” (договорът беше развален по искане на концесионера през тази година), сумата за инвестицията беше почти двойна, като 5.7 млн. лв. трябваше да се инвестират през първите десет години. Условията сега дават на “СКМ Порт Видин” възможността да експлоатира порта, без да инвестира в него определена сума за първите години.
Другата разлика с предишната концесия е размерът на таксата. “СКМ Порт Видин” ще плаща 8086 лв. годишно фиксирана такса и 1.76% от ръста в приходите на компанията. Предишният концесионер е дължал по 13.8 хил. лв. годишно.
Собствеността

По регистър “СКМ Порт Видин” е създадена в края на септември тази година, а акционери в нея са “СКМ Инвестмънт” и “МИК Инвестмънт”, които държат съответно 60 и 40%.
Имената на гравитиращи около Кирил Малчиковски дружества обикновено започват с СКМ – “СКМ Шипинг”, “СКМ Инвестмънт”, “СКМ Интернешънъл”. Другото доказателство за свързаността е изпълнителният директор Мариян Иванов – бивш заместник кмет на Видин и мениджър с дълга кариера в повечето от изброените дружества на Маличковски.
Самият Кирил Малчиковски, бивш служител на НСБОП, през 2007 г. открива “Гранд казино Видин”, собственост на компанията му “Глобал лоджистикс”. В края на 2008 г. обаче върху дяловете му в компанията е наложен запор от Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, известна като комисията “Кушлев”, като размерът на запора е 1.4 млн. лв., сочи регистърът ДАКСИ. Причината е подозрения, че имуществото е придобито благодарение на престъпна дейност. Според съдебния акт Малчиковски е изнасял незаконно през границата на страната в особено големи размери прекурсор – оцетен анхидрид, който е предназначен за търговски и производствени цели, в т.ч. и на амфетамин, пишат през 2009 г. видински медии.
Дълъг неуспех
Концесионирането на пристанището има дълга предистория. То започна по време на тройната коалиция, когато държавното пристанище беше разделено на три с идеята да бъде отдадено на части. През 2013 г. концесия за Видин-юг получи ТЕЦ “Свилоза”, но в началото на тази година договорът беше прекратен по искане на компанията. Видин-север пък беше спечелено от параходство “Българско речно плаване”, част от групата “Химимпорт”. Договорът е със срок 30 години до 2040 г.
Пристанището присъства и в един по-обширен план за създаване на интермодален терминал във Видин. Изграждането на съоръжението, комбиниращо възможности за железопътен, воден и шосеен транспорт, беше включено в пакета предложения, с които България кандидатства за финансиране по механизма “Свързана Европа” в началото на тази година, но проектът не беше одобрен. Следващата фаза за набиране на предложения започна през септември и министерството би трябвало да е кандидатствало отново, но липсва информация.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Курсът на еврото продължава да се понижава

Курсът на еврото днес продължи да се понижава, след...

Средна Европейска Класа започва срещи за формирането на широко надпартийно обединение

След всички предложения, които бяха отправени към Средна Европейска...

Германо-швейцарска компания налива още милиони в Добрич

C пълeн ĸaпaцитeт paбoти paзшиpeниeтo нa зaвoдa зa гъвĸaви...