понеделник, май 6, 2024

България е в дълговата вихрушка

Date:

Сподели новината.

Докъде може да задлъжнее България и колко задлъжняла е всъщност? Думата „дълг” в нашата страна звучи страшно. Страх, който извира от житейския опит на повечето българи. Да бъдеш в дълг, означава да си зависим, а да имаш дълг към банка и фирма за бързо кредитиране, води до финансови проблеми.

Най-ужасно е да си задлъжнял към лихвар. Въобще дългът е лошо нещо.

По отношение на държавата дежурното обяснение е, че дългове се взимат, за да могат безотговорните управляващи да харчат днес, а ние да плащаме за това утре.

Новите емисии български дълг на обща стойност близо 4 млрд. лв. веднага дадоха повод за критики към правителството и от ляво, и от дясно.

Бившият финансов министър и за кратко премиер Пламен Орешарски обяви, че България се намира в „началото на дългова спирала”. Той също добави, че Румъния е емитирала дълг при по-добри условия.

Последното е лесно обяснимо с оглед на това, че кредитният рейтинг на България е под инвестиционната скала, докато този на Румъния е в нея, което между другото е следствие и от дълговата политика по време на управлението на Орешарски (2013-2014 г.).

Какво всъщност се случи миналия месец?

Българското правителство пласира на международните пазари облигации за общо 1,994 млрд. евро.Трансакцията включва два транша. Единият от 7-годишни облигации на стойност 1,144 млрд. евро, а другият от 12-годишни облигации на стойност 850 млн. евро.

Моментът за пласиране на дълга беше подбран добре, защото няколко дни пред това Европейската централна банка намали основния си лихвен процент до 0 и увеличи размера количествените улеснения в еврозоната до 80 млрд. евро месечно. Това доведе до понижаване на рисковите премии за дълга деноминиран в единната валута.

Постигнатата доходност за българските облигации със 7-годишен падеж е 2,156%, а при 12-годишните е 3,179%.

За сравнение, Румъния реализира през февруари облигации за общи 1,25 млрд. евро, в две емисии с падеж съответно след 10 и след 20 години. Постигната доходност за десетгодишните книжа беше 2,55%, а за двадесетгодишните – 3,9%. По принцип колкото по-дълго време има до падежа на дълга, толкова по-голям е рискът и така се повишава и търсената от инвеститорите доходност.

Ето защо е логично 12-годишните български облигации да се продават при по-лоши условия от 10-годишните румънски.

Тук обаче има и друг, по-важен фактор. Кредитният рейтинг на България според Standard & Poor’s е BB+ или едно ниво под инвестиционната скала, докато този на Румъния е BBB – последното ниво, преди дългът да се превърне в „боклук” (junk). Тази разлика е само с една степен, но всъщност е огромна.

За инвеститорите българският дълг е „боклук” , а румънският не е.

Ето защо сравнението, което прави Орешарски, е чист популизъм. Той съпоставя две несравними неща, на принципа на географската близост, което един политик може да си позволи да направи, но не и един финансов експерт.

А защо Румъния има по-добър кредитен рейтинг? Защото през 2014 г. Пламен Орешарски и неговият финансов министър Петър Чобанов, изпуснаха бюджета и забравиха за реформите.

По време на краткото управление на този тандем държавният дълг се удвои, а дефицитът в бюджета скочи до 5,8% от брутния вътрешен продукт, надхвърляйки значително границата от 3%, разписана в договорите от Маастрихт. До голяма степен това беше резултат и от фалита на Корпоративна търговска банка.

Така през декември 2014 г., няколко месеца след оставката на Орешарски като премиер, Standard & Poor’s намали кредитния рейтинг на България до „боклук”.

За какво ще се харчи новият дълг? Основно за покриване на стар.

През 2016 г. е планиран бюджетен дефицит от 1,8 млрд. лв. или 2% от БВП. Предстоят плащания на изтичащи задължения от 1,05 млрд. лв. А след фиаското с КТБ държавата заделя средства за подкрепа на български банки с ликвидни проблеми, готвейки се да посрещне резултатите от започналия вече преглед на активите на банковия сектор – т. нар. „стрес тест”.

От тези причини за теглене на дълг, само дефицитът може да бъде регулиран – намален. Тук се намесва институтът за пазарна икономика.

Икономистът Калоян Стайков, който пита в сайта на ИПИ: Защо държавата продължава да трупа дългове, за да финансира текущи разходи, защо правителството не намали разходите и защо какво налага трупането на нови дефицити при очаквания за положителен икономически растеж от 2010 г. насам?

Тъй като новият дълг не е насочен към финансиране на капиталов разходи – инвестиции в икономиката, той няма никаква връзка с икономическия растеж. Тегленето му се дължи на причини, върху които управляващите нямат контрол, с изключение на бюджетния дефицит.

Последният пък се планира всяка година като буфер, в случай, че инфлацията или приходите в хазната изненадат неприятно правителството.

При икономически растеж от 3% и инфлация близка до нулата за изминалата фискална година планираният бюджетен дефицит изглежда наистина висок. През 2016 г. обаче се очаква забавяне на българската икономика и ускоряване на цените, заради отблъскването на петрола от достигнатите ценови дъна на международните пазари.

И така стигаме до основния въпрос: Колко задлъжняла е България? Все по-малко.

Докато политиците си подхвърлят на думи едни 16 млрд. нов дълг, планирани през 2015 г. и записани като програма за емитиране на фондовата борса в Люксембург през следващите 3 години, задлъжнялостта на държавата и бизнеса реално намалява.

Брутният външен дълг на България към края на декември 2015 г. възлиза на 34 143,6 млн. евро, като се понижава с 5 212,8 млн. евро в сравнение с края на 2014 г. Като процент от БВП той е 76,5% при 92,1% в края на 2014 г.

В същото време външният дълг само на държавата възлиза на 5 576,3 млн. евро (12,5% от БВП), като намалява с 450,2 млн. евро.

Тъй като с голяма част от планираните нови емисии се изплащат стари задължения, не се очаква значително увеличаване на задлъжнялостта на държавата през следващите години.

До момента, с изключение на абсурдните законодателни идеи, като данък „уикенд”, данък „селска нива” и т.н. финансовият министър Владислав Горанов се справя доста добре със задълженията си. Все пак трябва да се отбележи, че досега той не е се е изправял и пред сериозни кризисни ситуации, тъй като икономиката расте, приходите в хазната също.

Държавата е стабилна, но реформите са в застой. За пример трябва да погледнем към съседна Румъния, с която вече не можем да се сравняваме. Но тук вината не е на финансовия министър, защото най-големи, според последния доклад на Европейската комисия, са проблемите в съдебната система. А там реформата не е въпрос на пари, а на морал.

Има обаче поне две тиктакащи бомби, които могат да разрушат идилията, ако не бъдат обезвредени.

Едната е дългът в енергетиката. НЕК дължи над 1 млрд. лв. на двете централи с американски инвеститори от комплекса „Марица-изток”. А общата задлъжнялост на сектора остава критично висока.

Другата бомба са лошите и преструктуриран кредити в банковата система. Докато при потребителските заеми се наблюдава видимо подобрение на ситуацията и делът на проблемите задължения пада до 13,4%, което е най-ниското ниво от 2010 г. насам, при бизнеса нещата се влошават. По данни на БНБ, към края на януари тази година вече 27,9% от всички кредити на фирмите са лоши или преструктурирани.

От месеци Централната банка в България дава отрицателни лихви по депозити, а от началото на февруари основният лихвен в страната е 0. Това е логично с оглед на валутния борд, обвързващ лева с еврото и политиката на ЕЦБ, чиято лихва по депозитите на банките – т. нар. депозитно улеснение – е минус 0,4%.

Въпросът е как ще се изчистят проблемните дългове в банковата система при ниски нива на инфлацията? Защото в момента, в който лихвите започнат да растат отново и лошите и преструктурирани задължения ще се увеличат.

На този фон идеята с фонд за подпомагане на банките с ликвидни проблеми изглежда добра, защото дълговата бомба в България не е в дълга на държавата, а вероятно е в активите на банките.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Курсът на еврото продължава да се понижава

Курсът на еврото днес продължи да се понижава, след...

Средна Европейска Класа започва срещи за формирането на широко надпартийно обединение

След всички предложения, които бяха отправени към Средна Европейска...

Германо-швейцарска компания налива още милиони в Добрич

C пълeн ĸaпaцитeт paбoти paзшиpeниeтo нa зaвoдa зa гъвĸaви...