Сподели новината.

Логично е да се запитаме, как се правят и колко струват тунелите по света.

Логично е да се запитаме, как се правят и колко струват тунелите по света. Най-дългият и труден за строителство тунел в света е Лердалския в Норвегия – цели 24,5 км. Той свързва градовете Лердал и Еурлани и е част от магистралата Е 16 от Осло за Берген. По официални данни уникалното съоръжение е струвало 120 млн евро. Тунелът е открит през 2000 година от норвежкия крал Харалд Пети. Сметката е проста:

Лердалски тунел, Норвегия: 24,5 км – 120 млн евро   –   1 км. = 4 898 млн евро.

Кресненско дефиле, България:  2 км – 125 млн евро.   –   1 км = 67,5 млн евро.

Близо 14 пъти по-скъпо от тунела в Норвегия. Планинският район, където е пробиван Лердалския тунел достига височина 1600 м, в района има падащи камъни, свлачища и места, които са укрепвани с хиляди тонове бетон. Северният климат създава допълнителни трудности с огромен депит на подпочвени води при топенето на снеговете. За тях са изкопани и облицовани специални водохващания. Самият тунел е известен с високата си степен на безопасност. В него има 15 разширения/обръщала за автомобилите, оборудвани са специални аварийни станции на всеки 250 метра, както и отбивки за почивка. За първи път в света там е инсталирана ултрамодерна система освен за вентилиране, но и за изчистване на въздуха от автомобилните газове. Пътни дизайнери са реализирали проект с цветове и осветление, които поддържат добро настроение у пътуващите.

Тук някъде едни 250 млн ще се отчетат с тунел…

Нашите управляващи ще контрират, че не те, а инфлацията през тези 14 години диктува космическите цени у нас. Само че по данни на Централната банка на Норвегия през последните 15 години инфлацията в страната е средно 2,4%. Освен това средната заплата в страната е 4730 евро, а в сектора „Пътно строителство“ – 6100 евро. У нас тя е около 400 евро. Така че Норвегия има най-дългия и труден тунел в света, а ние ще сътворим най-скъпия. Най-дългия тунел в Азия е японския Чжунаншан – 18 километра. Открит е през 2007 г. Строителството му е струвало 144 млн долара или 8 млн долара на километър. Наричат го произведение на архитектурното и дизайнерското изкуство. В него има включително „прозорци“ за психологическо успокояване, през които се виждат дървета и облаци. Хиляди туристи минават през него само за да се любуват на уникалното съоръжение.

Японският шампион грее като картина

Един приятел твърди, че е готов да се обзаложи, че ще познае на 99,3% кои фирми или консорциум от фирми ще лапнат милионите за строителството на тунела в Кресненското дефиле. Няма кой да му се върже обаче, защото всички знаят. Павлова и Борисов също, дори на 100 процента. Знаят и разпределението на милионите по хранителната верига