Сподели новината.

Валентин Златев рядко се появява пред медиите.

Валентин Златев рядко се появява пред медиите. Генералният директор на „Лукойл България” управлява бизнеса с най-големите годишни приходи в страната – за миналата година в размер от 3.297 милиарда евро, а компанията му е на 36-то място по големина в Централна и Източна Европа. По негова информация рафинерията в Бургас задоволява 67-70% от търговията на едро в страната, както и 80% от търговията на дребно с горива. През уикенда той взе участие в Пловдив в среща на „Българската петролна и газова асоциация”, чийто председател е. В нея членуват по-голяма част от петролните компании, представени у нас. По собствените им думи те управляват общо 1200 бензиностанции в България. Екипът на Money.bg също посети годишната среща, за да разбере какви са проблемите на бранша. А те са два основни: сив сектор и непредвидимост от страна на държавата. „Има много сериозни количества от нелегални горива”, обяснява Валентин Златев. Според него в България нерегламентираният внос личи от приходите за държавата по формулата на пазара „60/40” – 60% вътрешно производство, 40% внос на горива.  1.238 милиарда лева за приходите от акциз за произведеното гориво в България, докато 380 милиона лева е платеният акциз за внесеното. „Проста сметка показва, че при данъците съотношението не е като при пазара – 60 на 40”, казва Златев. Той е категоричен – сивият сектор се крие зад понятието „ведомствени бензиностанции”. Това са онези пунктове за зарежда, предвидени за земеделски и други производители, които да ползват гориво на преференциални цени с намален акциз. Те обаче продават и на всякакви други потребители, коментират от БПГА. Цялото ръководство на асоциацията застана зад тезата, че законодателството и държавата позволяват неравнопоставеност на пазара на горива. Освен продажбата на тъмно се осъществява и внос на тъмно. „Разликата идва, ако спестиш едни 1000 лева”, казва Златев, имайки предвид акциза и ДДС-то на тон вносно гориво. Как това обаче се отразява върху цените на бензина и дизела у нас? Златев направи ясна разчет кои компоненти включва цената на литър при двата вида гориво. Ето ги и тях:

Бензин

  • 51.8% – акциз и ДДС
  • 26.2% – нефт
  • 6.2% – преработка
  • 2.4% – био добавка
  • 12.2% – маркетинг и дистрибуция
  • 1.1% – печалба

Дизел

  • 49% – акциз и ДДС
  • 23% – нефт
  • 2.5% – био добавка
  • 6.3% – преработка
  • 13% – маркетинг и дистрибуция
  • 0.7% – печалба

Според Златев, когато спестиш от най-големия разход на литър, а именно данъците, цената лесно става значително по-ниска от средната за пазара. „Има ли картел в България?“, попита риторично той. И отговори: „Да, нашите цени са еднакви, но така е в цяла Европа – до 10 евроцента разлика“.