вторник, май 7, 2024

Ще има ли жп линия Бургас-Лозенград?

Date:

Сподели новината.

През 2017 година година трябваше да започне строителството на жп линията между Бургас и турския град Къркларели. Все още обаче не е ясно дали този проект ще се раеализира.
За този проект се говори и коментира от повече от 10 години, но досега реални стъпки не бяха направени. Преди две години  в Поморие  се сключи споразумение с губернатора на област Къркларели именно за прединвестиционно проучване на жп трасето.
То ще бъде с обща дължина около 130 километра. Това означава минимум 600 милиона евро, които трябва да бъдат вложени в изграждането. Според екпертите цената може да скочи сериозно, защото жп линията ще преминава през защитени територии от Натура 2000 и през Природен парк “Странджа”.

Това значително усложнява проекта, който обаче има много сериозно регионално, а и национално значение.
” Водихме разговори с колегите от Турция. Всъщност преговорите за това жп трасе са от няколко години. Сега обаче ще можем да предприемем нещо конкретно и да започнем проучването, след това проектирането и, разбира се, реализацията. За да се финализира тази жп линия, ще трябва да извървим дълъг път. Това обаче ще бъде от полза на икономическите и търговските контакти между двете страни, ще бъде даден и инвестиционен тласък в региона”, коментира тогавашният  бургаският областен управител Павел Маринов. Сегашният губернатор Вълчо Чолаков на този етап обаче не може да коментира темата.
Все още не е маркирано самото трасе, по което ще преминава релсата. По предварителни проекти тя ще е с маршрут Бургас-БоснаЗвездец-Малко Търново-Къркларели. Т.е. ще бъде прекосена цяла Странджа от българска страна.

Това трасе обаче означава и много допълниелни дейности, тунели, прокопаване на специални проходи, което значително ще вдигне цената. Със сигурност ще има много голяма съпротива от зелени и екоорганизаци.

В Странджа има уникални растителни видове, чието същестуване ще бъде подложено на изпитание, ако в планината влязат огромните багери и изкопни машини. Това може да предизвика силен дисбаланс в екоравновесието, смятат природозапштници. Те обаче искат да изчакат първите разчети, маршрута и цялостното проектиране, преди да вземат отношение по казуса.
 

Война между инвеститори и екозащитници обаче със сигурност ще има. Цялостната сума на реализацията все още витае в мъгла, въпреки предварително анонсираните 600 милиона евро, които може да се окажат крайно недостатъчни. Изчисленията ще бъдат правени по-късно. Самото финансиране ще бъде поделено между България и Турция, като задължително ще се търси и помощта на европейските фондове. На този етап обаче парите не могат да бъдат осигурени. Заради кризата с бежанците в ЕС фондовете са ограничени като ресурс. Отделно в Турция има забавяне на икономиката и локална криза, което също е проблем. България не може да осигури повече от 100 милиона евро със собствени сили от бюджета-  Сумата от 600 милиона евро със сигурност ще бъде коригирана с още 150-200 милиона, което означава 800 милиона евро или близо милиард. Това е много сериозен паричен ресурс, който явно не е наличен. Това забавя началото на строителството.
За този проект от години настоява турската държава. Натискът върху нея пък е оказван от големите промишлени зони, които се намират в европейската част на Турция. Самите те имат големи интереси да получат бърз излаз на родните пазари, а оттам и на тези в ЕС. Факт е, че югоизточната ни съседка е мощен производител на различни битови изделия, дрехи, стоки от първа необходимост и дори сувенири. Турция търси сериозни пазари и на собствената си аграрна продукция. С изграждането на жп линията тези начинания ще се улеснят. В същото време ще бъде даден и тласък за развитие на родната лека и хранителновкусова промишленост в региона. Особено силно ще бъдат стимулирани инвестициите в областите Бургас, Ямбол и Сливен. Очаква се да бъдат засилени и туристическите връзки.

От една страна, това ще важи за българските граждани, които ще имат лесен достъп до градове като Къркларели, Одрин, Чорлу и дори Истанбул. Ще бъдат извършени и инвестиции и в граничния пункт Малко Търново, след като се планира трасето да преминава през него. Очаква се изграждането и пускането в екплоатация на жп линията да съживи района на Странджа и околните села. След 1989 година там започна постепенно обезлюдяване, което вече е със застрашителни размери. Според различни демографски прогнози планината може да остане без действащи села до 2040 година. Прокарването на жп линията ще доведе до изграждане на междинни гари, кантони и постове. Това ще ангажира инвестиции и работна ръка. Отделно в самите населени места ще се стимулира изграждането на хотели, заведения, развлекателни центрове. Това пък ще стимулира и развитието на туризма. Улесненият пътникопоток, търговията и логистикита в региона ще доведат до икономическото му съживяване. Отделно се прогнозира, че по този начин ще бъде даден и тласък на леката промишленост и земеделието. Според икономическите експерти проектът ще открие възможност пред цялата Тракийска област в южната ни съседка да се свърже с бургаския порт и така той ще има пряка връзка с пристанище Текърдай на Мраморно море. Това ще отвори още една солидна възможност за развитие на икономическотърговските отношения между двете страни.

Самото трасе ще бъде завършено до 2020 година
Безспорно е обаче, че тази инвестиция е шанс за икономиката в региона и тласък за излизане от тежката демографска криза в цялата Странджа. Това ще е нова връзка с Турция, чиято икономика може да бъде силенпотребител на част от нашата животновъдна и стопанска продукция.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Курсът на еврото продължава да се понижава

Курсът на еврото днес продължи да се понижава, след...

Средна Европейска Класа започва срещи за формирането на широко надпартийно обединение

След всички предложения, които бяха отправени към Средна Европейска...

Германо-швейцарска компания налива още милиони в Добрич

C пълeн ĸaпaцитeт paбoти paзшиpeниeтo нa зaвoдa зa гъвĸaви...