Дивянк Туракия е само на 16 години, когато създава малка технологична фирма заедно с 18-годишния си брат Бхавин.
В края на 90-те, когато бумът на интернет-индустрията тъкмо започва да се развива в Индия, двамата тийнейджъри взимат заем в размер на 372 долара от баща си и създават компания за регистриране на домейни.
През следващите две десетилетия двамата братя успяват да изградят Directi – група от компании, оценявани на 1,4 млрд. долара, които се занимава с широк профил дейности – включително рекламни технологии, система за онлайн-разплащания и разработка на приложения за чат и видео-разговори.
От няколко дни братята Туракия могат да се похвалят с още едно постижение: двамата мъже са най-новите членове в т.нар. клуб на милиардерите.
На 21 август те продадоха една от компаниите си Media.net (която разработва продукти за рекламисти) на консорциум от китайски инвеститори за сумата от 900 млн. долара. Това е една от най-големите сделки в историята на рекламните технологии, по-скъпа от придобиването на AdMob от Google за 750 млн. долара през 2010 и на MoPub от Twitter през 2013 г. за 350 млн. долара.
“Наричат ни милиардери, защото получихме над 1 млрд. долара от двете ни публични продажби през последните години”, казва 34-годишният Дивянк Туракия. Първата мегасделка на братята е през 2014 г., когато продават дял от Directi за 160 млн. долара на Endurance International Group.
“Средствата от продажбата ще влязат в общ пул. След това можем да ги използваме за каквото преценим. Не правим разлика между моя бизнес и този на брат ми Бхавин. Гледайте на Directi като на голям семеен конгломерат”, коментира той.
От Мумбай до Сан Франциско
Дивянк и Бхавин създават своята империя от детската си стая в Андхери, предградие на финансовата столица на Индия – Мумбай.
“Бяхме много запалени по програмирането от ранна възраст”, казва Дивянк. Големият им пробив се случва през 1999 г., когато браншовият съюз на софтуерните компании Nasscom организира конференция в Ню Делхи и моли двамата тийнейджъри да помогнат за поправянето на технически проблеми с мрежата на събитието.
“Оттам нататък, всеки път, когато някоя голяма компания имаше подобни проблеми, от Nasscom им казваха “Спокойно, познаваме две момчета, които ще ви свършат работа”, споделя той.
За разлика от повечето стартъпи, всички компании под шапката на Directi разполагат със свой собствен капитал.
Дивянк Туракия не прекарва много време в Индия, като вместо това пътува непрекъснато между Дубай и САЩ. За разлика от него, 36-годишният Бхавин се е установил в родината си и помага за развитието на няколко дигитални проекти на компанията – приложението за мобилни разплащания с ваучери и купони Zeta, платформата за бизнес-чат Flock и Ringo – app за нискотарифни международни разговори.
Някои сравняват братята Туракия с Травис Каланик – създателя на Uber.
“И двамата са хакери по душа. Затова продуктите им са безгрешни. На всичко отгоре – знаят как да управляват бизнеса си”, коментира Авинаш Рагава, съосновател на iSPIRT, тинк-танк на софтуерната индустрия.
Рагава започва да работи с братята през 2002 г., когато работи като мениджър на уеб-услугите в Nasscom.
“Както Бхавин, така и Дивянк са много талантливи и точни по отношение на изграждането на софтуерни продукти. Трудно ще намерите толкова добри момчета в Индия”, коментира той.
Дивянк и Бхавин през 2007 г. Снимка: Getty Images
След продажбата на Media.net двамата братя твърдят, че няма да се занимават с нови бизнеси за следващите няколко години.
“Идеята ни е да разработим разнообразно портфолио”, казва Дивянк Туракия.
Двамата братя и индийския Adsense
Media.net, която си партнира с Yahoo ad, е сред петте най-големи компании за рекламни технологии в цял свят, според пазарната й капитализация.
Дейността й е подобна на Google Adsense, в която системата автоматично подбира най-релевантните реклами за конкретните потребители според страницата, която разглеждат. През 2015 г. Media.net отчита приходи в размер на 232 млн. долара. 90 на сто от тях идват от САЩ, 5% от Великобритания и Канада, а остатъкът е разпределен от други държави.
Продажбата на Media.net идва в период на рязък спад на сливанията в сектора на рекламните технологии в сравнение с миналата година. За първата половина на 2016 г. са отчетени само 43 сделки – с 45% по-малко от същия период на 2015.
“Интересът към нас беше невероятен, защото пазарът на рекламните технологии е голям и расте непрекъснато, а в същото време успешните компании са твърде малко.