сряда, май 14, 2025

Ето колко ще струва тунелът под Шипка! Сумата е колосална

Date:

Сподели новината.

Най-старият пътен проект в България, който има вече 125-годишна история, стигна до етап отваряне на ценовите оферти на кандидатите, информира „24 часа“. Те са общо 10 фирми, сред които са най-големите пътни строители у нас и една турска компания, но офертите са 4 на брой, защото компаниите кандадитстват чрез обединение в 4 консорциума.

Най-ниска цена – 358 млн. лв., е предложил консорциумът ПСВТ, в който влизат “Пътни строежи – Велико Търново”, “Хидрострой” и “Пътинженерингстрой-Т”. С 1,59 млн. лв. над тази сума е офертата на “Обединение Шипченски проход”, в който влизат “Трейс Груп Холд” и “Алве Консулт”. 376 млн. лв. е офертата на третия консорциум – ДЗЗД “Тунел Шипка”, в който участват “Доуш Иншаат Ве Тиджарет”, “Виа Конструкт Груп” и “Виа План”.

С най-висока сума – 417 млн. лв., кандидатства обединението между “Геострой” и “Пътстрой – 92”, наречено “Геопът Шипка”.

И четирите оферти

надвишават

прогнозната

стойност,

която бе обявена през 2019 г. при публикуването на тръжната документация – 320 млн. лв. с ДДС. Освен това не е сигурно, че краен победител ще бъде най-ниската оферта, защото по условие цената има тежест от 60% при крайната оценка. Другите 40% са поделени между оценката на качеството на проектирането, което ще има тежест от 5%,оценката на качествените показатели на строителството с 35%.

Освен това проектът

все още не е

окончателно

одобрен за

финансиране

от Брюксел, засега той само е включен сред предложенията на Оперативна програма “Транспортна свързаност 2021-2027”.

Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 1280 календарни дни, или близо 3 години и половина, като този срок започва да тече от момента на подписването на договора, а не от датата, на която ще бъде определен крайният победител в класирането.

Според идейния проект става въпрос за общо пет тунела, като най-големият и основен е 3,22 км, а другите са съвсем къси – 171, 240, 90 и 290 м. Част от поръчката е и ремонт на 2,9 км от пътя Габрово – Казанлък, както и изграждането на 6 моста и 1 подлез и множество укрепителни стени.

Тунелът под връх Шипка ще се намира на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната – в област Стара Загора. Той

ще бъде с

две ленти за

движение,

две водещи ивици и два тротоара и според съвременните европейски изисквания между двете тръби трябва да има напречна връзка, пожароизвестяване и т.н.

Идеята за тунел под връх Шипка има над 120 години история – още от времето, когато като народен представител от Казанлък Иван Вазов за първи път

повдига въпроса

за изграждане на

връзка между

Северна и Южна

България

в средата на Балкана. По различни причини обаче идеята така и не стига до реализация и така пътят между Русе и Свиленград, който има огромен потенциал за пренасяне на товари, трае часове по-дълго, отколкото е нормално.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

САЩ и Саудитска Арабия подписаха мащабно споразумение за 600 млрд. долара

Президентът на САЩ Доналд Тръмп подписа стратегическо споразумение за...

Френският актьор Жерар Депардийо осъден за сексуално посегателство

Френският актьор Жерар Депардийо бе признат за виновен в...

ЕК оцени положително тригодишната финансова рамка на България

Европейската комисия публикува оценката на националния средносрочен структурно-фискален план...

Политиката на ЕЦБ попари лихвените приходи на банките у нас

Данните на банковия сектор у нас за първото тримесечие...