сряда, май 1, 2024

420 километра мечти от София до Варна

Date:

Сподели новината.

Магистрала “Хемус” е дъщеря на много правителства: Тодор Живков присъства на първата й копка през октомври 1974 г., година преди началото на “Тракия”, която все пак вече е завършена. Километрите пълзят през десетилетията. Но настоящият регионален министър Николай Нанков обяви края й: след седем години.

Срокът едва ли ще бъде спазен, тъй като за половината магистрала в средата няма готови проекти, на места ще трябват екооценки, после ще се правят търгове за строителство, ще започне изграждане, а стои и въпросът с парите, защото пътят се плаща от бюджета. По най-груби изчисления – около 2 млрд. лв.

25 километра до 2020

През последната седмица бяха направени две малки стъпки напред в развитието на Хемус”. На 19 юли беше подписан договорът за строителство на отсечката между Ябланица и Боаза от 9.3 км. Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) избра “Хидрострой” и две нейни дъщерни фирми за изпълнител още в началото на годината, но подписването се забави с шест месеца заради жалби.

В края на миналата седмица пък стана ясно кой е и консорциумът, който ще строи 16-те километра между Буховци (близо до Търговище) и Белокопитово, което е до Шумен (виж карето). В момента все още тече законовият срок за обжалване пред Комисията за защита на конкуренция (КЗК), като две обединения са потенциални жалбоподатели. От “Трейс груп холд”, участник в едното, коментираха, че няма да подават жалба. До редакционното приключване на броя от “ПСТ груп” не дадоха отговор.

Тези общо 25 км ще са готови най-рано през 2020 г., ако всичко върви по план и без сътресения, тъй като срокът е две години и половина. Шефът на АПИ Дончо Атанасов и Николай Нанков обясниха, че ще се стремят да скъсят сроковете за проектиране и така “Хемус” да порасне с 25 км още по-скоро. Това обаче няма да е драматично увеличение на построеното трасе – остават още 225 км, което е над половината магистрала.{josociallocker}

За участъка между Боаза и разклона между Ловеч и Плевен в момента се извършва техническо проектиране. По думите на министъра то трябва да приключи до края на годината и търговете за трите отсечки, на които е разделен участъкът, да бъдат обявени през 2018 г. Тук обаче идва казусът с оценките за въздействие върху околната среда (ОВОС). Такава има за цялото оставащо разстояние между Боаза и Буховци, обясни Дончо Атанасов. Част от 50-те километра обаче излизат от вече оцененото трасе и там може да се наложи да се направи нова екооценка, уточни Нанков. Това може да забави обявяването на търгове с месеци, особено ако има и обжалване на ОВОС-а.

И накрая остават 175 км между разклона Ловеч – Плевен и Буховци. За тях има изготвени идейни проекти, но не и технически, които тепърва трябва да се правят. Ако се използва трасето по тези идейни проекти, няма да е нужен нов ОВОС. Предстои техническо проектиране, за което вероятно ще има търг, а самото проектиране на 60 км от “Хемус” например беше със срок за изпълнение 392 дни. След това трябва да се изготви задание за търгове за строителство, а и самите процедури отнемат доста време, особено ако има жалби в КЗК. Дотук са необходими хипотетично поне три години. След това и самото строителство, което не се знае как ще бъде разпределено във времето. Винаги може да изникнат и непредвидени обстоятелства освен това, а и управляващите рядко се наслаждават на спокойни води.

Пречките пред “Хемус”

Съдейки по досегашната работа по магистралата, а и по начина, по който са протичали големите инфраструктурни търгове, седем години за целия “Хемус” е невъзможен срок. Първо, стои въпросът с финансирането. “Хемус” винаги е оставал зад борда, що се отнася до евросредствата, с изключение на отсечката между София и гара Яна. Ако допреди година-две мантрата на управляващите беше, че парите от пресечна контрабанда ще са основният източник, сега фокусът е върху все още несъществуващата тол система, която ще заработи най-рано през 2019 г. Общо за довършването на аутобана са нужни над 2 млрд. лв., казва регионалният министър. Той обаче се похвали, че участъкът между Боаза и Ловеч – Плевен ще струва със 150 млн. лв. по-малко от преди, защото са намалили мостовете и тунелите по трасето.

Търговете също са проблемно звено. Комисиите работят бавно и отстраняват със странни критерии много от кандидатите. Това носи жалби в КЗК и съда. И ако доскоро смелост имаха единствено чуждестранните кандидати, то от началото на годината гладът за поръчки и лекият трус в картела накараха и българските строители да възразяват срещу решенията на АПИ. Например подписването на договор за отсечката Ябланица – Боаза се отложи с шест месеца именно заради жалбите.

Понякога изникват и непредвидени обстоятелства, които забавят процедурите. Например катарзисът на премиера Бойко Борисов от началото на 2016 г., когато изцяло беше спрян търгът за магистралата заради съмнения за нагласени поръчки с много висока цена в полза на компании, близки до Делян Пеевски. Или пък странно изчезване на оферти, както се случи с тунел на “Струма”.

Накратко – първото обещание, че до края на мандата на “Борисов 3” ще имаме цели 75 км от “Хемус”, звучи трудно изпълнимо. А целта за седем години цялата – направо е невъзможна. Но при добра организация, идното десетилетие Северна България може и да има магистрала.
Последният търг: да изгоним конкуренцията

Последното състезание – за отсечката между Буховци и Белокопитово не направи изключение и насади поредни съмнения, че търговете се дирижират. От първоначално осем кандидата първо четири (основно чужди) бяха отстранени. После с изрядни оферти се оказаха само два. И спечели сочено за фаворит още в началото обединение: между “Пътинженерингстрой-Т”, “Автомагистрали – Черно море”, “Инфра Експерт” и “Трансконсулт – 22”.

Победителите спечелиха с ценова оферта, която не беше най-ниската, въпреки че единствен критерий беше цената (комбинация между единични цени за строителство и обща сума за проектиране и строителство). Най-евтиното предложение беше на “ПСТ груп” и “ОРС Инфраструктура” – 99.9 млн. лв. Те обаче са били отстранени, тъй като АПИ е открила грешки в ценообразуването на единичните цени: анализите, които ПСТ са предоставили, давали едни цени, а в предложението имало други – къде с 0.05 лв. повече, къде с друга сума.

Победителите пък имат някои странно високи цени – например за изпълнение на насип, където офертата им е над два пъти по-висока от на другите. Освен това показателят “единични цени” е странно решение в поръчка за инженеринг, защото, преди проектът да е изготвен, количествата не са ясни, а оттам и оценката на единични цени е безсмислена, обясниха представители на строителния сектор.{/josociallocker}

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Курсът на еврото продължава да се понижава

Курсът на еврото днес продължи да се понижава, след...

Средна Европейска Класа започва срещи за формирането на широко надпартийно обединение

След всички предложения, които бяха отправени към Средна Европейска...

Германо-швейцарска компания налива още милиони в Добрич

C пълeн ĸaпaцитeт paбoти paзшиpeниeтo нa зaвoдa зa гъвĸaви...