Случвало ли ви се е едва няколко дни преди датата ви на отплаване, когато вече отдaвна сте планирали отпуските си, закупили сте самолетните билети за цялото семейство, уредили сте трансферите „посрещане“ и „изпращане“ между летището и съответния круиз терминал, евентуално хотелски нощувки, планирали сте бреговите си екскурзии по маршрута, както и други допълнителни услуги на борда, да бъдете информирани от круиз линията чрез вашия круиз експерт, че корабът е пълен, налице са дублирани резервации и ви се предлага компенсация, ако се откажете от пътуването? Е, освен при авиолиниите, хотелите и курортите на сушата, тази практика не подминава и круиз линиите, макар и доста по-рядко.
На какво се дължат дублажите при круизите? Светът в който живеем от ден на ден става все по-сложен. Това личи и по все по-неясните и пълни с поредица от условности промоционални кампании на производителите на пътешествия по вода. Понякога дори за професионалните круиз експерти е трудно да разберат, или да хванат логиката на мислене на колегите си от маркетинг отделите на круиз линиите. Обикновено причината да ви бъде отказан круиз е едно от следните:
сложна търговска практика, провеждана от круизните компании, вследствие на която чрез математически алгоритми се прави анализ и предвиждане колко пасажери ще анулират, ще бъдат препятствани или просто няма да се явят на круиз терминала в деня на отплаване. Оптимизирането на приходите и тази вероятна въпросна бройка хора води до това корабът да бъде препродаден с определен процент над капацитета си, т.е. налице са условия за дублирани резервации на каюти. Понякога тази практика е факт и след събиране на 100% от всички дължими плащания от клиентите;
наложителна промяна в обявения маршрут на кораба. Основна причина тук е дислоцирането на кораб на друго място поради очакваното по-голямо пазарно търсене в друга дестинация;
технически инцидент който принуждава круиз линията да отмени едно или повече последващи отплавания, тъй като корабът трябва да бъде изведен на сух док за ремонт;
чартър на целия кораб. В този случай частна компания или друга организация наема целия кораб и круизната компания е принудена да анулира всички съществуващи резервации.
За разлика от авиолиниите и хотелите, дублираните резервации при круизите са далеч по-малко, а управлението им е съществено по-ефикасно. Важно е всеки пасажер да знае, че в договора му за круиз с круиз линията съществува клауза, според която компанията има право да върне и откаже настаняване на всеки, независимо от възникналата причина.
Какво се случва на практика в подобна ситуация? Първото нещо, което круиз линиите предприемат, е да ви предложат една или повече компенсации в зависимост от времето оставащо до отплаване, типа резервирана каюта от вас, лоялността ви като техен пасажер и продължителността на анулирания круиз. Тези компенсации могат да бъдат:
определена допълнителна сума борден кредит за следващ круиз;
частично или пълно покриване на цената за бъдещ, подобен круиз на същия кораб, или различен маршрут с различен кораб;
покриване на таксите за отменени резервации към авиолинии, хотели и компании за наем на коли;
настаняване в по-горен клас каюта при следващ круиз, без допълнително заплащане;
пълно възстановяване на внесените суми и др.
Понякога, против волята ви може да се наложи да освободите вече определената ви каюта с конкретен номер и да бъдете преместени в друга. Тук обикновено причната е възникнала нужда на по-голяма група. Отново обаче ще ви бъде предложена някаква компенсация.
Как да действаме в случай на дублирана круиз резервация? В най-добрата ситуация имате на ваша страна опитен круиз експерт, който е направил и отговаря за вашата резервация и има добри лични контакти в съответната круиз линия. Тук въпросът е, че ако трябва да бъде отказан круиз на 34 пасажера, кои точно да бъдат те? Обикновено тук посоката на мислене е, че това трябва да са клиенти, заплатили най-ниска цена за даденото отплаване, които не са лоялни клиенти на компанията, които имат най-несъществен финансов принос към въпросния круиз, както и такива, които няма кой да защити – круиз агенция, туроператор или някой друг. Все пак важно е да не се изпада в паника! Вместо непремерен и груб език, влезте в конструктивен тон с представител на самата круиз линия и се опитайте да договорите възможно повече компенсации за дискомфорта, който ви е причинен. Би било прекрасно ако имате и сключена застраховка „Отмяна на пътуването“ независимо по какви причини. Подобна застраховка би покрила ако не напълно, то по-голямата част от финансовите щети свързани с пътуването.
Можем ли да предотвратим дублаж? Въпреки, че никога няма напълно безрисков подход, имайте предвид и следното:
за предпочитане е да сте резервирали каюта с определен номер още от България, а не каюта от типа GTY, при която круиз линията трябва да определи точното местоположение на борда;
за предпочитане е да избягвате отплаванията в топ сезона за съответната дестинация;
разпечатайте си документите за круиз веднага след като направите окончателното плащане към вашия круиз експерт.
Има случаи, когато хората целенасочено чакат последния момент, буквално дни преди отплаване, за да резервират всички брегови екскурзии, спа процедури, пакети с напитки и др., и тези елементи да бъдат отразени в документите за круиза. Когато чакате всичко да бъде напълно перфектно, точно в този момент можете да бъдете изненадани, че профилът ви в сайта на круиз линията е блокиран и нямате техническа възможност да си изтеглите документите. Когато това се случи 3-4 дни преди отплаване, бързото установяване на контакт с круизната компания и вземането на решение от тяхна страна по вашия казус граничи с невъзможното.
Източник: Българско круиз общество