четвъртък, май 9, 2024

Големите дългове задушават БДЖ

Date:

Сподели новината.

Държавата е длъжник на пътническите превози на БДЖ, но е абдикирала. Около това мнение се обединиха председателят на Съюза на българските железничари Петър Бунев и Симеон Ананиев от Асоциация на българските жп превозвачи.

„Тази година трябва да бъдат решени проблемите на железниците, защото са в прекалено лошо състояние. Държавата заплаща наказателна лихва на облигационерите, защото сме осъдени за 12 млн. лв. по дълг, който е около 260 млн. лв. Той не е толкова голям“, смята Бунев. По думите му, ако не се стигне до предоговаряне и инвестиции в железниците, тя просто ще колабира.

Това е причината за липсата на нов подвижен състав в БДЖ. “Ако проблемът с дълга се реши, тогава капиталовите трансфери в размер на 35 млн. лв. годишно ще дадат „глътка въздух“ и възможност за закупуване на нови машини”, коментира ситуацията с дълговете на железниците Бунев в ефира на Bloomberg.

Според Симеон Ананиев няма модерна европейска държава, която да няма железница. Той смята, че инфраструктурната компания НКЖИ поддържа добре жп мрежата като усвоява средства съизмерими с тези, давани за строеж на магистрали.

Върху жп мрежата оперират много превозвачи. „Един от тези превозвачи е БДЖ, който има две поделения – пътнически и товарни превози. “БДЖ – Товарни превози” изцяло трябва да работи на пазарен принцип с добри мениджъри, избрани с конкурси“, смята Ананиев и допълва, че на база на техните решения трябва да се купуват локомотиви и вагони, но това не се случва.

За последните четири до пет години дружеството за товарни превози на БДЖ е загубило пазарен дял, който в момента е 40%. По думите на Ананиев, ако “БДЖ – Товарни превози” спре да работи, тогава никой не трябва да се притеснява, защото на пазара има вече 13 товарни оператора, включително и чужди фирми, които ще поемат работата.

Според експертите съвсем друга е ситуацията в другото дружество на БДЖ – за пътнически превози, защото държавата тотално ги е изоставила. „В Европа държавите купуват влакове и ги дават на железниците да ги експлоатира, включително и Англия. Ние трябва да отидем към тази система“, заяви  Ананиев. Другото е необходимостта за интегриране на жп транспорта с останалите видове транспорт, защото отдавна не се говори за конкуренция между отделните видове транспорт, а за мобилност.

Ананиев даде за пример метрото, което ако бъде оставено да работи на пазарен принцип, едва ли ще изкара инвестициите в него. Но вторичните ползи като по-малко замърсяване и намаляване на задръстванията показват, че се печелят милиарди.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Курсът на еврото продължава да се понижава

Курсът на еврото днес продължи да се понижава, след...

Средна Европейска Класа започва срещи за формирането на широко надпартийно обединение

След всички предложения, които бяха отправени към Средна Европейска...

Германо-швейцарска компания налива още милиони в Добрич

C пълeн ĸaпaцитeт paбoти paзшиpeниeтo нa зaвoдa зa гъвĸaви...