четвъртък, май 9, 2024

Гордостта и мъката на Горна Оряховица

Date:

Сподели новината.

Локомотивите пък стават все по-стари, повредите – все по-тежки и изискват все по-големи усилия от страна на ремонтните депа. “Те са и най-големите разходни пера на компаниите превозвачи. Там се вкарват най-много средства. Не в експлоатацията”, казва Савадор Ганчев.

От баща на син

Локомотивното депо в Горна Оряховица поне не може да се оплаче от липсата на персонал. “Цеховете ни са пълни с хора. В София и Пловдив по-трудно намират персонал, защото тук със същото заплащане се живее малко по-спокойно и цените са по-ниски”, казва Савадор Ганчев.

“В Горна Оряховица няма отлив на хора и отрицателна раждаемост. Последните 10 години се нормализираха нещата в града. Големите заминавания вече ги няма”, казва Пламен Иванов, ръководител отдел “Експлоатация, ремонт и обслужване” и заместник на Ганчев. Той самият започва като кондуктор и расте по стълбата в компанията.

“Безработицата в Горна Оряховица е по-ниска от средната за страната, смята Ганчев. Дължи се първо на железниците. Осигуряваме работни места дори на хора, живеещи в областния град и Лясковец”, добавя той.

В града има професионална гимназия по железопътен транспорт “Никола Йонков Вапцаров”, като оттам и от други средни професионални гимназии се набират шлосери, стругари, електротехници, заварчици, каквито са необходими за ремонта. Последните години обаче има проблем с намирането на кадри за други позиции в компанията.

“Аз съм локомотивен машинист. Когато съм ставал такъв, имаше висше военно транспортно училище, ковачницата на локомотивни кадри. То се превърна в технически университет”, спомня си Ганчев. Сега самите БДЖ имат Център за подготовка и обучение, като оттам се набавят хора за позициите началник-влак, маневрист, стрелочник, кондуктор – по около 20 души годишно. Центърът е в София, но обучението е по места.

Програмата работи от три години. Стартирала е в Горна Оряховица и се е възприела в цялата страна. С курсистите се сключва договор за минимум 3 години, като им се плаща възнаграждение, докато трае обучението, в размер на една минимална заплата. Причината е, че обучението е работа на пълен работен ден и ако човек иска да се обучава, за да започне работа в железниците, трябва да напусне предишната си такава и да остане без доход, като това е възпирало желаещи. Ако курсистът обаче откаже да завърши или да започне работа впоследствие – трябва да възстанови възнаграждението, което е получавал по време на курса. Друг фокус е дуалното обучение, като идеята е на децата от малки градове, от Горна Оряховица, Мездра и други, учещи жп специалности, да им бъде предоставена впоследствие възможност за работа и развитие.

90 от 100

Основният проблем обаче са закъсненията на влаковете и неспазването на разписанието. “Нашата задача е да превозваме пътници от точка А до точка Б и ни трябва парк от локомотиви и вагони. Основният ни проблем е поддръжката на парка в изправност. Той намалява всяка година. Трябва да возим определен брой влакове. Сега на 91-92% си изпълняваме графика. Ако трябва да има 100 влака на ден – 10 не стигат или изобщо не са тръгнали, което на железничарски е известно като закъснения в начални гари. За пътниците обаче не е важно защо не стига БДЖ.

1 коментар

  1. Респект за написаното …..но,,,,!но……!,,,,но!…….Великата истина е слаб морал занижени технология ниско квалифицирани ръководни кадри (От кол и въже с изключение на Николай Маринов)…..Хората и пак хората Ганчев като кадър е номер едно но сам лъв прайс не прави ….!!!!!

коментарите са затворени.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Курсът на еврото продължава да се понижава

Курсът на еврото днес продължи да се понижава, след...

Средна Европейска Класа започва срещи за формирането на широко надпартийно обединение

След всички предложения, които бяха отправени към Средна Европейска...

Германо-швейцарска компания налива още милиони в Добрич

C пълeн ĸaпaцитeт paбoти paзшиpeниeтo нa зaвoдa зa гъвĸaви...