петък, юни 20, 2025

Кирил Домусчиев налива реки от пари в Бургас

Date:

Сподели новината.

Пристанището на братята Кирил и Георги Домусчиеви в Бургас ще бъде разширено с над 300 млн. лв. европейски средства по „Механизма за свързана Европа“. Предвижда се доизграждане на кейовите стени, което ще увеличи капацитета на двата терминала на пристанището и ще позволи да влизат по големи кораби, като проектът включва и доизграждане на жп ифраструктура и подобряване на връзките с жп мрежата.

Търговете за целта са обявени на 23 декември от концесионера на пристанището – фирмата на Домусчиеви „БМФ Порт Бургас“. Документите за тях обаче са публикувани в регистъра на обществените поръчки на 27 декември.

Абонирайте се за Капитал

Какво се планира

Поръчките са две. По-голямата, с обща индикативна стойност 261 млн. лв. без ДДС, е насочена към терминал „Бургас Запад“ (за контейнери). Тя е разделена на два лота: за изграждане на кейови стени за корабни места 27 и 28 за 192 млн. лв. и съответно лот 2 за кейови стени за корабни места 25А и 26 с индикативна стойност на рамковото споразумение 69 млн. лв. без ДДС. Така ще бъдат създадени 4 нови корабни места с обща дължина 810 метра за кораби с до 15.5 метра газене.

Другата поръчка е за изграждане на кейова стена за корабно място 33 на терминал „Бургас-изток 2“ (за насипни товари) и е за 61 млн. лв. без ДДС. Доизграждането на съществуващата кейова стена ще удължи корабното място, като е предвидено и драгиране на оперативната акватория и зоната за маневриране, както и изграждане на настилка и съоръжения, включително и жп коловоз. Преди време беше обяснено от компанията, че това ще позволи обособяването на площадка за обработка и съхранение на генерални товари и контейнери. Целта е да могат да се обработват кораби с газене до 14.6 метра и 120 хил. тона.

При по-малкия проект възложителят съобщава, че освен средства по Механизма за свързана Европа ще използва и собствени, и заемни. Изискването към кандидатите и по двете поръчки е през последните 5 години да са извършили поне 3 обекта за строителство идентично или сходно с предмета на поръчката.

Развитието на морския бизнес

Братята Кирил и Георги Домусчиева влязоха във водния сектор преди десетина години, като през 2008 г. 70% от Параходство „Български морски флот“ бяха приватизирани от „Кей Джи маритайм шипинг“ на холдинга им „Адванс пропъртис“.

През флота и дружеството „БМФ Порт Бургас“ станаха концесионери на пристанище Бургас и от 2012 и 2013 г. оперират съответно терминалите за насипни товари „Бургас-изток – 2“ и за контейнери „Бургас-запад“. Приходите на „БМФ Порт Бургас“ за 2018 г. са над 300 млн. лв., като това направи компанията лидер във водния транспорт, а печалбата – близо 110 млн. лв. Общата сума на инвестираните средства от 2012 г. до момента е над 130 млн. евро.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Провал! Пропадна фериботната връзка Бургас – Истанбул

Въпреки усилията, рекламата и многократното афиширане от община Бургас,...

Депутатите приеха нови правила за криптоактивите, разделят ги на три вида

Депутатите приеха на второ четене Законопроект за пазарите на...

Поетият нов дълг от правителството надхвърли 10 млрд. лв.

Нови 300 млн. лева заеми от вътрешния пазар изтегли правителството,...

Минималната заплата за най-ниските академични длъжности в университетите става 2780 лв.

Минималната работна заплата за най-ниските академични длъжности в държавните...