петък, май 3, 2024

Гарата в Нова Загора става златна

Date:

Сподели новината.

Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) е подновила обществената поръчка за реконструкция на гарата в Нова Загора. Това е втори опит за ведомството да сключи договор с изпълнител, след като през лятото прекрати поръчката заради липса на конкуренция. Този мотив по принцип е основателен, тъй като наличието на една-единствена оферта за даден проект по никакъв начин не гарантира, че публичните средства ще се използват ефективно. Но НКЖИ невинаги действа така – през октомври държавната компания спокойно избра изпълнител без конкуренция за ценовата оферта в поръчката за гарата в Стара Загора.

Сега за проекта за гарата в Нова Загора има странно повишение в прогнозната стойност на възложителя. При първото обявяване на поръчката именно фактът, че единственият кандидат бе предложил малко над прогнозната стойност, притесняваше НКЖИ. Половин година по-късно обаче самият възложител вдига летвата до 3.15 млн. лв. без ДДС, които са осигурени по оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г. Крайният срок за подаване на оферти е 11 февруари 2020 г.

Абонирайте се за Капитал
Четете неограничено и подкрепяте усилията ни да пишем по важните теми
Искаме повече участници, но не винаги

Първоначално поръчката за гарата в Нова Загора беше обявена през февруари, а офертите бяха събрани през април. Интерес прояви само един кандидат – обединение “Билд инженеринг”, в което влизат “Трейс груп холд”, “Си Билд компания” и “Инжпроект”. Тогава НКЖИ реши, че слабият интерес е основание за прекратяване на поръчката, като по закон в такива случаи има право да действа така.

“Ефективност при разходване на обществени средства се постига само при осигуряване на конкурентна среда за избор на икономически най-изгодното за възложителя предложение”, пише в решението за прекратяване. Освен това кандидатът е предложил цена, която е по-висока от прогнозната стойност с 14.13%, и комисията смята, че ако сключи договор директно, няма да се защити публичният интерес.

Странни в случая са две неща. Първото – при повторното обявяване на поръчката НКЖИ повишава сериозно цената и от 2.7 млн. лв. без ДДС тя става 3.15 млн. лв. без ДДС. Така излиза, че ако “Трейс” сега подадат оферта със същата цена, ще са под прогнозната стойност.

Фирмата, която е на първо място в класацията за най-големите строителни компании за 2018 г. К100, напоследък отпада на сравнително ранен етап от скъпите търгове на НКЖИ, пътната агенция и др.

Вторият любопитен детайл е, че липсата на конкуренция при ценовите оферти не е притеснила НКЖИ при аналогичен търг – този за ремонт на гарата в Стара Загора. Там на етапа с отваряне на предложените цени остана само един участник, но все пак офертата на избрания изпълнител за проектирането и ремонта на старозагорската гара беше 11.67 млн. лв. при прогнозна 13.1 млн. лв. с ДДС.

Заплатите растат

“Капитал” попита НКЖИ на какво се дължи това повишение на разходите по проекта за нова гара в Нова Загора, като в отговор получи обяснение, което показва, че заради прекратяването на процедурата с мотива да се защити общественият интерес всъщност ще се похарчат повече средства, защото сроковете се скъсяват и заплатите растат.

“След прекратяване на първата процедура и преди повторното й стартиране НКЖИ сключи договор за изпълнението на проект “Проектиране и изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации по железопътната линия Пловдив – Бургас” на стойност близо 185 млн. лв., финансиран от ЕС”, обяснява възложителят. Тъй като сроковете за изпълнение обаче се скъсяват, за да се вмести изпълнението в настоящия програмен период, трябвало изпълнителят да ангажира повече хора и машини в ремонта.

“Необходимо е да се отчете фактът, че първоначалната прогнозна стойност бе съставена въз основа на количествено-стойностните сметки към проекти, изготвени през 2018 г., а се очаква реконструкцията на гаровия комплекс да започне в средата на 2020 г., като в сегашната прогнозна стойност е отчетено и увеличението на минималната работна заплата от 1.01.2020 г.”, твърдят още от НКЖИ.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

Курсът на еврото продължава да се понижава

Курсът на еврото днес продължи да се понижава, след...

Средна Европейска Класа започва срещи за формирането на широко надпартийно обединение

След всички предложения, които бяха отправени към Средна Европейска...

Германо-швейцарска компания налива още милиони в Добрич

C пълeн ĸaпaцитeт paбoти paзшиpeниeтo нa зaвoдa зa гъвĸaви...