четвъртък, октомври 30, 2025

Печеливш ли е Дунав мост -2?

Date:

Сподели новината.

43 млн. евро са приходите от експлоатацията на „Дунав мост“ 2 край Видин от неговото откриване в средата на 2013 г. до момента. За същия период в двете посоки са преминали общо 1 780 336 превозни средства. Това посочва министърът на транспорта Ивайло Московски в писмен отговор до депутат, информира БГНЕС . Налице е тенденция за увеличаване на преминаването на тежкотоварни автомобили за сметка на леки и лекотоварни коли, за които общата сума на таксите възлиза на под 4 млн. евро или по-малко от 10%.

През „Дунав мост“ 2 преминават средно по около пет товарни ж.п. композиции месечно. Ежедневно преминава по един пътнически влак.

Транспортният министър Ивайло Московски обяснява и причините, които не позволяват намаляването на таксите за преминаване през „Дунав мост“ 2.

Основната причина за невъзможността за оптимизиране на събираните такси е високият размер на инвестициите, които са направени при изграждането на съоръжението.

Досегашните анализи сочат, че не е в интерес на двете страни да предприемат съществено намаляване на таксите на такъв ранен етап, дори само за леките автомобили“, пише Московски. Той припомня, че България изплаща заеми, с които „Дунав мост“ 2 е построен.

Единият трябва да бъде изплатен до края на 2018 г., а останалите окончателно ще се погасят през 2029 г. Страната ни получава по-висок размер от събираните такси, тъй като е инвестирала и повече средства при изграждането на моста – 287 млн. евро, за сметка на 83,5 млн. евро, които румънската страна е похарчила.

Невъзможно е въвеждането на преференциални такси за преминаването на автомобили, които са регистрирани във Видинска област, както и в румънската област Долж, тъй като това би представлявало нерегламентирана държавна помощ, както и дискриминационен акт.

Не може да се правят сравнения между таксите, които се събират на „Дунав мост“ 1 и „Дунав мост“ 2, тъй като разходите по изграждането на двата моста са несъвместими.

Сподели статията:

Популярни

Още новини
Related

И дребният, и едрият бизнес натискат за по-високи компенсации за ток

И дребният, и едрият бизнес останаха недоволни от обявените...

Червената линия в Бюджет 2026

Трябва да се контролират ръстовете на заплатите в бюджетната...

СЕК: Защо Община Бургас крие най-големите си длъжници?

Общинските съветници от ПП „Средна европейска класа“ – Иван...

Работиш 4 дни в седмицата, печелиш повече – в Англия може, у нас – трудно

Темата за въвеждане на четиридневна работна седмица се прокрадва...