Поръчката за 6 км по-добър път по трасето Бургас – Слънчев бряг вече има почти сигурен строител. Ако се съди по вече раздадените технически оценки и подадените цени, обходът на Поморие ще се прави от обединение между „ПСТ груп“ и „Понсстройинженеринг“, макар официално класиране все още да няма. Търгът беше с прогнозна стойност 20 млн. лева без ДДС и предложената цена е с почти 30% по-ниска. Отсечката трябва да бъде готова за една година от подписването на договор.
Проектът за обходния път на Поморие заедно с околовръстното на Ахелой и на свързващия път между двата обхода ще се плаща от държавния бюджет.
В началото бяха осем
Оферти за поръчката бяха подали осем участника, почти всички в обединения, с изключение на „Автомагистрали – Черно море“, „Иса 2000“ и „Трейс груп холд“. В сдружението „Анхиало 2015“ влизат „Инжстройинженеринг“, „АБ инвест НН“ и „Пътстрой Бургас“ (собственост на „Хидрострой“), а „Поморие 2015 – С“ включва „Пътно поддържане – Сливен“ и „Пътинженерингстрой – Т“. „ПСТ груп“ е подала оферта заедно с „Понсстройинженеринг“ в обединението „Поморие 2015“.
Чуждите участници в търга са австрийският консорциум „Страбаг“ ДЗЗД“(Щрабаг“ и Strabag) и турското обединение „Мейн иншаат“.
Почти същите компании подадоха оферти и за връзката между Ахелой и Поморие, която е с прогнозна цена 20 млн. лв. Към началото на август са разгледани офертите, в две от тях няма открити липси, а останалите пет кандидата са поканени да отстранят липсите.
Цени от петима
Критериите на търга са техническо предложение и ценова оферта с равна тежест. До по-късен етап са допуснати само някои от участниците, вероятно защото не са запълнили пропуските в документацията, която е трябвало да представят.
За своите технически предложение ДЗЗД „Анхиало 2015“, „Автомагистрали – Черно море“ и консорциум „Страбаг“ са получили максимална оценка от 100 точки, ДЗЗД „Поморие 2015“ – 90 точки, а само със 70 точки е класирано обединението „Поморие 2015 – С“.
Ценовите оферти на участниците също са получени. Най-ниската предложена цена е 14.34 млн. лв. без ДДС на „ПСТ груп“ и бургаската „Понсстройинженеринг“ с мажоритарен собственик бургаския бизнесмен Милко Милков. „ПСТ груп“ беше част от пътния холдинг на Васил Божков до 2014 г. В две последователни смени на собствеността дружеството премина към офшорни компании, като сега е собственост на кипърската „Колвик сървисис лимитид“. Цялото предприятие е заложено в Първа инвестиционна банка за над 55 млн. лв. Доскоро дялово участие в „ПСТ груп“, която е под номер 7 в класацията на „Капитал“ за най-големи обороти в строителството през 2015 г., се приписваше на депутата Делян Пеевски. След спирането на обществени поръчки от страна на премиера Бойко Борисов имаше разместване в сектора и от директорския борд на „ПСТ груп“ излезе пътният експерт Цветан Цонев. В момента в борда на директорите на ПСТ е единствено бившият зам.-министър на транспорта Камен Кичев. От сектора смятат, че контролът на компанията отново е изцяло в ПИБ.
Източници на „Капитал“ обясниха, че цената на „ПСТ груп“ е най-ниска вероятно заради факта, че в близост до обекта имат каменни кариери, откъдето могат да взимат камъни за направата на асфалт, което сваля цената.
С по-висока предложена цена са „Автомагистрали Черно море“ – 15.99 млн. лв. без ДДС. Останалите три ценови оферти са около 16.5 млн.лв без ДДС.
Обходът край Поморие
Проектът включва изграждане на обход на град Поморие, като дължината на участъка е 5.848 км. Предвижда се разширеният път да преминава западно от Поморие, в периферната част на града. Според описанието на търга първокласният път е от „изключително значение за бургаския регион, съществуващият участък, който преминава в близост до града, е натоварен и разрастването на туристическите комплекси допълнително утежняват целогодишно трафика“. В описанието пише още, че действителната скорост на движение по участъка в момента е 50км/час, а в проектното предложение се предвижда бъдещата да е 90км/час.