Сподели новината.

На бизнесмена с интереси основно в енергетиката Христо Ковачки напоследък определено му върви.

През миналата година НОИ разсрочи задължения от 41 млн. лв. за осигуровки на служителите в мина "Въгледобив Бобод дол". В края на 2014 г. ТЕЦ "Бобов дол", която има две сероочистващи инсталации на трите си блока и многократно беше заплашвана от спиране заради това, че не изпълнява еконормите на ЕС, получи лиценз, с който ще може да произвежда електроенергия през следващите пет години. А наскоро изненадващо Комисията за енергийно и водно регулиране увеличи с 15% квотите на гарантирано изкупуваната от НЕК електроенергия от топлофикациите и заводските централи, голяма част от които се свързват с Ковачки.

 

Сега той може да се похвали с още един успех, този път в друг бизнес, съпътстващ основния му. В дните между 15 и 19 юни транспортното министерство е издало лиценз на "ТБД – Товарни превози" за железопътен транспорт на стоки. Компанията е 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол", част от енергийния пакет на Ковачки през "Консорциум Енергия МК". Информацията беше потвърдена пред "Капитал" от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" – част от транспортното ведомство.

 

"Железопътна администрация" вече веднъж отказа лиценз на контролираната от Ковачки компания. От втори път обаче нещата са се получили. Пазарът на жп превозите на товари е отворен от години и бизнесът по релсите отдавна не започва и не свършва с БДЖ. Но фактът, че именно Ковачки получава лиценз за вход в него, е важен по няколко причини. Първо, той е най-големият клиент на "БДЖ – Товарни превози", което означава, че държавната компания, постоянно губеща пазарен дял от частните оператори, ще се раздели с още едно сериозно перо от бизнеса си. Второ, защото спедиторите, които организират превозите на въглищата от мините, имат задължения към "БДЖ – Товарни превози", а с получаването на транспортна независимост стимулите за изплащането им намаляват. И трето, защото държавата отново ще се опита да продаде "БДЖ – Товарни превози", а атрактивността на компанията след отпадането на най-големия й клиент ще намалее още повече и тя допълнително ще се обезцени.  

 

На една "безопасност" разстояние

През февруари 2014 г. вечният длъжник БДЖ излезе с нетипичен за себе си ултиматум. Държавните железници заплашиха, че ще спрат да возят въглищата от мините, свързани с Христо Ковачки, тъй като не могат да си съберат вземания за 15 млн. лв. за извършената транспортна услуга. В сюжета на обтягане на отношенията с най-големия клиент се появи още една важна нишка – желанието на Ковачки да има собствена жп компания и така да стане независим от държавния превозвач.

 

Той подаде документи за лиценз чрез дружеството "ТБД – Товарни превози". Но получи отказ – комисията на министерството констатира пропуски и недостатъци по отношение на изискванията за финансова стабилност и за наличие на материална база. На 2 септември 2014 г. министърът на транспорта излезе със заповед, че отказва да издаде лиценза, а "ТБД – Товарни превози" обжалва решението, като на 28 май тази година тричленен състав на Върховния административен съд отхвърли жалбата. Следващата инстанция е петчленен състав на съда. Очевидно обаче юристите на Ковачки не са и очаквали тя да се произнесе по различен начин, защото подадоха ново искане.

 

"Този път "ТБД – Товарни превози" отговори на всички изисквания на Закона за железопътния транспорт и Наредба №42, съгласно които през юни 2015 г. на дружеството е издаден лиценз за превоз на товари с жп транспорт", отговориха на "Капитал" от "Железопътна администрация". "Съгласно представените доказателства "ТБД – Товарни превози" ще извършва превози на товари с жп транспорт със собствен и нает подвижен състав. Дружеството притежава финансова стабилност за осъществяване на дейността си. Има наличен финансов ресурс от собствен капитал и осигурен овърдрафт от дружеството собственик ТЕЦ "Бобов дол", продължават от там.

 

Сега пред жп компанията на Ковачки предстои да премине през процедурата за получаване на лиценз за безопасност, за да може да сключи договор с Национална компания "Железопътна инфраструктура" за достъп до мрежата. Процедурата е по-сложна и детайлна от тази за лиценза, като се проверяват превозните средства и наличието на необходимите специалисти, но според източници от сектора, след като компанията е успяла да получи лиценз, пречките са малко и от следващия отоплителен сезон "ТБД – Товарни превози" най-вероятно ще е пълноправен участник в движението по релсите. Ако той си отиде за миг. При подобен развой на събитията несъмнено ще пострада държавната "БДЖ – Товарни превози", която ще загуби клиента, осигуряващ около 30% от стоките, които тя транспортира. А стимулът на Христо Ковачки да се разплати с държавната железница ще става все по-малък.

 

Проблемите със задълженията на Ковачки започват през есента на 2012 г., като БДЖ заведе дело срещу предишния спедитор на товарите от мините на Ковачки "Ти рейл България". От пролетта на 2013 г. мините започват да използват за спедитор офшорната Ти Би Ел, но от есента на същата година и този спедитор започва да трупа задължения към превозвача. След обтягането на отношенията от февруари 2014 г. все пак натрупаните суми леко започват да намаляват. В момента на държавния жп оператор се дължат около 9 млн. лв., като от тази сума просрочени се водят 5.5 млн. лв.

 

И без загубата на най-големия клиент "БДЖ – Товарни превози" от години отстъпва позиции на пазара. По данни на железопътния бранш към момента делът на държавната компания при превозите на товари по релси вече е паднал под 50%. В сегмента има още осем оператора, част от които специализирани в определени дейности. Най-големият конкурент на БДЖ е "Българска железопътна компания" – българското дружество на румънската Grup Feroviar Roman която има около 20% от пазара. На второ място е "Ди Би Шенкер рейл България" със 17%, като компанията се занимава основно с транзитни превози. Те са фокус и на "Рейл карго кериър България", част от групата на австрийските железници. Русенската "Булмаркет" и "Газтрейд" пък са силни в превозите на горива.

 

Даването на лиценза на Ковачки се случва и в доста неподходящ момент за държавната компания. На ход за пореден път е продажбата на товарното поделение, с която да се покрият част от дълговете на холдинга. Оценката на дружеството трябва да е готова до края на месеца. Тя вероятно ще покаже, че то се е обезценило, а към момента няма и официално заявен интерес за покупката му. Българската банка за развитие, която е попечител по втория облигационен заем на компанията от 2007 г. започна и разпродажба на 500 заложени товарни вагона като опция да се намалят задълженията към облигационерите от общо 140 млн. лв. С даването на лиценз на Ковачки, ако не друго, поне може да се яви купувач за вагоните.